utsendelsen

Det er den internasjonale kvinnedagen i dag. Jeg velger å vende tilbake til norsk nær fortid, i dagens dikt. Og kanskje har ikke dette tema kun historisk interesse?

UTSENDELSEN
Det var som om hun sa, moren,
idet hun sendte datteren ut i verden:
Så, nå har jeg skapt deg i mitt bilde.
Nå er du sånn som jeg vil ha deg.
Snill, lydig, med respekt for de voksne.
Tekkelig kledd , med langt flettet hår,
utrustet sånn som jeg vil det.
Så gjør du ikke skam på meg.

Og du er så snill, aldri viser du sinne,
lite protest, du behersker deg.
Det skal barn gjøre.
For de skal ikke vises for mye, barna,
ikke kreve for mye plass.
Og særlig gjelder det pikene,
de skal holde seg selv tilbake,
unngå å bråke så fælt,
ikke rote og skitne seg til.
Og så er det underdanigheten da, vet du.

Og du er annerledes, det skal vi være vi,
annerledes enn verden der ute.
Så jeg har gjort deg redd for synden.
Redd, redd, redd.
Så redd at jeg kan være trygg på at
du ikke faller for
alle fristelsene der ute.
Og det er det viktigste,
det aller viktigste, vet du,
at du ikke går fortapt,
var det som om moren sa til datteren.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i barndom, identitet, religion. Bokmerk permalenken.

10 svar til utsendelsen

  1. Maria sier:

    Til de med stramt flettet hår, som ble holdt tilbake – knuget fast av frykt og harde hender: det er langt fra rart å lengte etter varme, frihet fra frykt og rom til å skape. Den lille flammen eller fuglen som er bundet skal få lov til å fly. Den trenger nok bare litt tid. Til å forstå at den ikke lenger er bundet. Fortapthet er båndet som binder. Og friheten – den er langt mildere, som et varmt og sakte vindpust.

    • gamle ugle sier:

      Vi er nok mange som tok oss friheter på 70-tallet, tidsånden var med oss da. Og som har fått et helt annet liv enn våre mødre, takket være sterke kvinner før oss.

      Dessverre er det mange jenter som opplever tilsvarende, mange steder i verden, i dag også. Enten det nå er med religionen som maktmiddel, andre ideologer, eller pengemakt, for den slags skyld.

  2. Bente sier:

    Jeg opplevde ikke sånn.
    Jeg har vært heldig.
    På alle måter.
    Hadde ikke fletter engang..bare bustete hår og skrubba knær..
    Gratulerer med dagen,Gamle ugle 🙂

    • gamle ugle sier:

      Gratulere med dagen til deg Bente.
      Jeg tror nok jeg også har vært heldig, jeg har jo tatt mine egne valg fra jeg var tenåring.

      Men det er noe med disse mekanismene som av og til dukker opp. Jeg tror dette opptrer i ulike forkledninger, til så og si alle tider jeg.

  3. Bibbi sier:

    Huff, jeg gjenkjenner deler av dette, og tenker på de, som de fortapte mødre, som gikk glipp av det meste i livet.
    Bare så synd, at døttrene skulle få et slik forbannet arbeid etterpå..
    Sukker i dag….
    Klem fra Bibbi

  4. Mormor sier:

    Hadde fletter, men aldri stramme 🙂
    Hadde rammer, men ikke alt for trange.
    Likevel …

Legg igjen en kommentar

