helsekunde

HELSEKUNDE
Helsekunde, jeg smaker på ordet.
Er ikke udelt begeistret,
for jeg er ikke av dem som er happy
med kjøp – og salgord.
Men jeg gir det en sjanse og
funderer litt.

Det heter seg jo at
kunden alltid har rett, tenker jeg,
lett ironisk.
Og kunden kan stille krav, jo da.
Men må også betale, det varen koster.
Og det er her min bekymring virkelig øker.

For hva er prisen
for god behandling med
påfølgende god helse?
Eller i det minste, litt mindre uhelse?

Jeg spør derfor:
Kreves det ydmykhet som grunnpris?
Eller ubetinget tillit?
Systemunderkastelse som neste påslag?
Forlanges det undertrykkelse av følelser
som sentrale posteringer?
Og løper det renter og renters renter
dersom behandlingen tar
tid – tid – tid?

Eller er prisen en ønskepris?
Handler det rett og slett om en gratisvare?
Noen, en rik onkel kanskje, har betalt for deg,
og du kan derfor velge fritt, i helsebutikken.
Du kan shoppe snart det ene, snart det andre,
uten at det fordyrer noe som helst.
Kan til og med klage og få stor erstatning.
Og oppholde deg i helsebutikken
så lenge shoppinglysten er der.
Et riktig helseparadis dette,
for de med rike oljesjeik-onkler.

En annen bekymring er
tilgangen på gode produkter.
Her vokser min uro ytterligere.
For fungerer egentlig markedssystemene slik at
produktet blir bedre?
Hva med kvalitetssikringen, spør jeg,
som den skeptiker jeg er.
Og jeg mener ikke tellekantkvalitet nei.

Jeg – en helsekunde?
Jeg er ikke så sikker på det nei.
Kanskje foretrekker jeg
utstrakt selvforsyning, også innen helse.

Skulle ønske –

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

8 svar til helsekunde

  1. Mormor sier:

    Kjenner igjen frustrasjon og undring 😦
    Skulle ønske –
    at helse ikke skulle markedliberaliseres
    at kvantitet skilles fra kvalitet
    at kvalitet hadde forrang
    respekt for selvforsyning også inne helse ble repektert.
    God lørdag og en klem 🙂

    • gamle ugle sier:

      Det finnes en del områder, helse pluss noen andre også, hvor denne tenkningen er uegnet, ja direkte skadelig.
      Vi er vel i ferd med å se de grimme virkningene av dette nå. Men det virker ikke som noen kan eller vil gjøre endringer, dessverre.
      Verdiene våre, det handler om dem, tenker jeg.

  2. Bibbi sier:

    Helsekunde, det høres forlokkende ut. Vil jeg også kunne finne et forbrukerråd, som ser til, at jeg får den tjenesten som tilbys?
    Nei, jeg er skeptisk Gamle Ugle.

  3. Bente sier:

    Jeg vil ikke være Helsekunde.
    Jeg tror ikke på sånt.

    🙂 God helg,kjære deg!
    Varm helgeklem sørfra

    • gamle ugle sier:

      Ikke jeg heller Bente. Men jeg er redd for at vi snart er fanget i det. Uten at vi har evnet å stoppe det.
      Og av og til kommer frustrasjonene mine ut i dikt.
      God søndag ønsker jeg deg, klem –

  4. AveM sier:

    Finner ikke helt den rette kategorien for dette diktet, så jeg tar sjansen på å hive det inn her litt sånn mal a pros pos…..

    Et tre

    Et tre er et tre når det vokser
    Når dets armer mot himmelen strekker seg
    Og det omhyller verden med farger

    Men et tre er også et tre når faller
    Når dets grener mot livet kaster seg
    Og utstråler intet men tomhet

    Et menneske er et menneske når det vokser
    Når det omhyller verden med farger
    Og det mot livet kaster seg

    Men et menneske er også et menneske når det faller
    Når det utstråler intet men tomhet
    Og dets armer mot himmelen strekker seg

Legg igjen en kommentar

