snø

SNØ
Hun var dekket
av snø
Den hvite beskyttelsen
hadde lagt seg
over hele henne

Hun kunne
hvile under snøen
og føle seg
ganske trygg

For snøen dempet
alt
Sånn er snø

Og den varmet henne
selv om den er
kald snøen
Rart i grunnen

Hun bestemte seg for
å la snøen ligge
så lenge den selv vil det
Ikke skulle hun
børste den av seg

©gamle ugle

PS – Jeg gjør oppmerksom på at snø brukes som metafor her, det er snakk om indre snø –

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker. Bokmerk permalenken.

12 svar til snø

  1. Mormor sier:

    Den kunne få bli
    til det ikke var
    bruk for den mer 🙂

  2. Jeg synes det var litt skummelt å lese at snøen varmet. Men vi har alle våre bilder og assosiasjoner.

    Ha en fin dag.:)

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Jeg kan forstå det du skriver, har tenkt på det selv også, før jeg la ut diktet.
      Men som du sier, vi har våre bilder og assosiasjoner. Tror ikke jeg vil utdype mer, folk for lese det de vil.
      Ønsker deg en fin lørdag –

  3. Jeg har ofte tenkt, i stressede stunder, på å gå ut og legge meg i skogen og vente til snøen dekker meg. Og min snø varmet også.

  4. Anne-Grethe sier:

  5. an sier:

    Jeg blir også litt skremt når jeg leser om denne varme sneen. Det gikk frysninger nedover ryggen min. Jeg hadde en gang ei veldig, veldig god venninne. Ei fløytespillende venninne. Hun var også veldig glad i snøen og gjorde akkurat som du Inger Johanne skriver om over her. Hun gikk ut i skogen og ventet til snøen dekket henne. Der ble hun…
    snøen varmer ikke…

    • gamle ugle sier:

      Jeg forstår at det kan leses sånn. For meg handler det om indre snø, en slags nødvendig dvale, i ventetiden, før våren kommer. Og det skjer mye under snøen, det er ikke stillstans. Våren forberedes. Og at snøen varmer handler for meg om trygghet, den karrige jorda var for sprukken, for tørr.

  6. qvinde-hast sier:

    Jeg føler av og til at sykdommen min som en slik beskyttende snøkappe det ikke haster med å bli kvitt, fordi den varmer på sitt vis og gir grunnlag for annen vekst.

    • gamle ugle sier:

      Takk for ditt innspill. Metaforer er personlige, tenker jeg.
      Snø-metaforen kom til meg, og jeg grunner nok ennå litt på, hva den betyr for meg. I mellomtiden sier jeg ja til den indre snøen –

Legg igjen en kommentar

