følelsessmerte

FØLELSESSMERTE
Smerten, den hun hadde
kamuflert så godt, var i ferd med å
komme til syne, den tøt ut overalt.
Hun fornemmet fremdeles kamuflasjens form,
dens mange farger og kvaliteter.
Men smerten i sine rødbrune nyanser
avslørte seg i hele henne.
Den brøt gjennom, truet med
å oppløse beskyttelsesskallet.
Hun framsto ikke lenger som
uten sår, uten verk.
Var ikke følelsesmessig smertefri.

De påførte sårene
kom gradvis til syne.
Og hun skalv, for hun var redd.
Kjempet iherdig,
men kunne ikke stå imot.
Det hun for lenge siden
omhyggelig hadde tildekket,
det ble avdekket, lag for lag.
Og den hun var, og som hun
ikke kunne holde ut med,
kom nå tilbake til henne.
Undergangshenne var der.

Hun spurte seg selv:
Kan jeg tåle dette?
Kommer jeg til å gå under?
Kan jeg være så full av sår,
så full av følelsessmerte?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker. Bokmerk permalenken.

18 svar til følelsessmerte

  1. Mormor sier:

    JA, du kan tåle.
    JA du trenger overgangen.
    JA, uten beskyttelseslagene blir du hel og deg.
    JA, jeg har tro på deg.
    🙂

    • gamle ugle sier:

      Takk mormor. Jeg prøver, og jeg gir aldri opp.
      Dette diktet er skrevet for noen år siden, med utgangspunkt i noe jeg malte. Jeg tenkte det passet å legge det ut nå.
      For det er så mange stemmer som vil ha andre til å ta seg sammen. Eller som helst ikke vil vite av at smerte finnes, også følelsesmessig.

      • Mormor sier:

        Ja, jeg leser det, rundt forbi.
        Smerte skal helst være fysisk og kunne dempes med farmasi.
        Den følelsesmessige bør holdes skjult, prøve å ignoreres. Farmasien og «smil deg glad» stiller gladelig på banen. slik at det hele kan være usynlig.
        Jeg gremmes.

        • gamle ugle sier:

          Jeg gremmes også. Og jeg tenker at jeg får bidra med mitt bittelille, som et dikt i ny og ne. Og litt gremming.
          Og det preikes om åpenhet, men når den kommer, da vil vi ikke ha den. Uff. Det selvoppnevnte bloggpolitiet slår til.
          For oss som ikke er helt unge lenger, så blir det gamle trange rom i reprise. Ellers sagt på en annen, ikkekorrekt måte – undertrykking.

          • Mormor sier:

            Som med så mye annet, blir det ord.
            Og følelser som ikke går i takt, vil man helst ikke se.
            Trange rom går aldri av mote, ser det ut til .

            • gamle ugle sier:

              Ja, det er mye man kunne si om dette.
              Jeg har møtt mange rause mennesker i bloggverden jeg. Det kan være smertelindrende det. Og det handler noen ganger om å få det ut, det hjelper ofte, synes jeg. Og leseren velger jo selv, eller gjelder plutselig ikke valgfriheten her???

              Tror de som vil bortdefinere smerten fra den virtuelle verden har tapt. For det går nok ikke an å bortdefinere menneskelighet. Kanskje jage noe av det i indre eksil, som om det var noe bedre.
              Det ble litt fabuleringer dette mormor.

              • Mormor sier:

                Men det er jo det som må til, noen ganger.
                Fabuleringer om retninger, møter og mennesker.
                Som kan lede vei videre.
                kanskje det blir «Ikke lov» eller «bare her» på noen bloggere.
                Meningsmullaher og regulatorer fins til overmål, over alt 🙂

              • gamle ugle sier:

                Ja, sånn er det, tror jeg også. Jeg tenker også at skam er det nok av, og at den kan minske litt, om man klarer å forsere noen terskler, også på nettet.

                Jeg går en del runder med meg selv før jeg legger ut mørke dikt. Prøver å finne riktig tidspunkt, for meg. Og jeg vet jo at det er gamle spøkelser og barndomsmullaher som ikke tåler det mørke og som får meg til å nøle.
                Men det er å si det som det er/var som får meg litt videre på veien. Å ta seg sammen og holde kjeft har jeg gjort så det holder, det fører ingen steder hen, ev. setter meg i revers, ev. det blir full stopp.

  2. Bibbi sier:

    Jeg liker fabuleringer Gamle Ugle, og etter gårdagens lesing rundt omkring, er det godt å ta turen innom bloggen din, og lese dagens dikt.
    Ønsker deg ei fin helg,
    Varm klem fra Trøndelag.

  3. Løvetann sier:

    Du skriver så det gjør vondt, på en god måte. Jeg vil bare si takk for at du deler

    • gamle ugle sier:

      Takk, nå ble jeg rørt. Jeg skriver det som kommer til meg. Er glad hvis det gir mening for andre også.
      Jeg tror jeg skjønner hva du mener med vondt på god måte. Og jeg takker deg for at du skrev det, her i kommentarfeltet.

  4. Sterkt og gripende dikt… Jeg sier som mormor på muren: JA! Og du skriver veldig godt.

  5. Bente sier:

    Hm…Dette var fint.
    Og fælt.
    Og fint.
    Jeg tror på ærlig.
    Jeg tror ikke på å dekke over. Da blir vi aldri hele.

    God helg,kjære deg.

    • gamle ugle sier:

      Ja, jeg vet Bente, at det er fælt. Men det er et dikt, og det er skrevet i fortid.

      Jeg tror også på ærlighet. Og åpenhet, som vi hører en del om ja. Men da må vi ta imot det som kommer, og beskytte oss dersom vi merker at vi trenger det.

      God helg til deg Bente, takk for at du leser –

  6. Ann Judith sier:

    Vakkert og vondt. Dette kunne vært meg i fjor sommer og mange ganger tidligere i livet. Akkurat nå tåler jeg å være den jeg er. Men det er vanskelig når det der i dypet blir kjennbart like under overflaten…
    Jeg har også et dikt om mine vonde tanker, men har ikke turt å legge det ut. Jeg merker likevel at bloggingen gjør meg mer og mer tøff. Så kanskje en dag…
    Vi blir sterkere til slutt. Tror jeg 🙂

    • gamle ugle sier:

      Takk for din respons. Jeg skrev dette for noen år siden. Jeg legger det og andre dikt ut for å fortelle hvordan det kan være, har erfart at mange kjenner seg igjen. Og selv om det er vondt at det er sånn, så hjelper det å formidle det. Det er så mye skam knyttet til sårbarhet, for noen av oss. Og skammen må luftes ut, er min erfaring.
      Blogging er en fin kanal, utrolig mange flotte mennesker å treffe på i bloggverden.
      Jeg håper også at vi blir sterkere, når vi tåler mer av vår egen sårbarhet kanskje.

Legg igjen en kommentar

