egentlig

EGENTLIG
Det er i orden, sa hun.
Men det var ikke i orden.
Ikke egentlig.

Det går bra, sa hun.
Men det gikk ikke bra.
Ikke egentlig.

Jeg klarer det, sa hun.
Men hun klarte det ikke.
Ikke egentlig.

Jeg har det fint, sa hun.
Men hun hadde det ikke fint.
Ikke egentlig.

Jeg er fornøyd, sa hun.
Men hun var ikke fornøyd.
Ikke egentlig.

Ikke tenk på meg, sa hun.
Men hun skulle sagt:
Tenk på meg også.
Egentlig.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, relasjoner. Bokmerk permalenken.

23 svar til egentlig

  1. Maria sier:

    Når ordene er enklest å tro på, mens kroppen sier det motsatte. Ord er nok lettere å tro fordi vi kanskje ofte sier det vi tror andre forventer at vi skal si. I frykt for å bli avvist holder vi det igjen på innsida. Inntil innsikten og livet når oss, kanskje. Vi trenger å bli sett, tenkt på, lyttet til og få rom til å være ærlige.
    Gode tanker til deg i natten

    • gamle ugle sier:

      Takk for dine kloke ord. Frykt for avvisning, det sitter gjerne i kroppen det. Å risikere det er ikke lett, og ofte reagerer man på automatikk. Og noen av oss er så vant til å ikke vise egne behov, at vi til slutt mister kontakten med dem.
      Ønsker deg en god natt og en fin fredag –

  2. Mormor sier:

    Man svarer ofte det man tror andre vil høre. Dessverre. Og det er kun en selv som lider av det. Jeg tror at det er misforstått hensyn til andre og skamskjuling som ligger bak slik utsagn. For det er på et vis noe skambelagt ikke å ha det bra. Spesielt her i landet, virker det som. Her hvor man befinner seg «midt i smørøyet» og alt går på skinner, sies. det.
    Klem på en fredagsmorgen 🙂

    • gamle ugle sier:

      Sant nok mormor. Det virker som det er skammelig å ikke ha det bra. Positivitet framfor alt.
      Smørøye, joda. Men litt raushet hadde ikke skadet. Det er ganske krevende å manøvrer i smørøyet også, tenker jeg.
      Fredagsklem –

  3. Sparringmamma sier:

    Det er jo meg!

    Her sitter jeg på en stol, ser tomt ut i lufta, sier til meg selv at det er greit å ikke ha det bra. Den en eneste setningen som får meg ut av denne apatiske følelsen er: Nei, jeg skal ikke ha dårlig samvittighet over å være meg (glad, sliten, trist, lykkelig eller lei). Selv om jeg ofte får dårlig samvittighet av å i det hele tatt si det til meg selv, er dårlig samvittighet en skremmende destruktiv følelse.

    Men den er der. Og den er en del av meg. Mindre nå enn da jeg for femten år siden skammet meg over at jeg i det hele tatt eksisterer. Men den er der. Takk gamle gode diktugle for at du ser!

    • gamle ugle sier:

      For noen av oss gikk dette så langt at vi nærmest opphørte å eksistere, som noen med egne følelser og behov. Spesielt dersom vi som barn erfarte at det var sånn vi skulle være.
      Derfor er det viktig at barn får lov til å føle og kjenne det de gjør, og kunne uttrykke det. Og så få hjelp til å finne ut av hvordan man tar vare på seg selv, og viser egenomsorg.

      Som voksne kan vi etter hvert kanskje si til oss selv, som du skriver, at vi ikke trenge ha dårlig samvittighet, skamme oss over eller skjule at vi er oss selv.

      • Sant sant. Ikke helt tilfeldig at jeg er opptatt av barn og unges psykiske helse. Spesielt etter at jeg selv ble mor. Lett å brenne seg ut, når man er vant med å sette seg selv til side for andres ve og vel og i tillegg ønsker å gi ungene det følelsesmessige rommet man selv har savnet.

        For min del har det vært nettopp ungene som har pushet egne grenser fram i lyset igjen. Godt å finne dem, spennende å leve med barn, er ikke bare DE som har noe å lære av OSS. De søte fine sarte sterke små!

  4. qvinde-hast sier:

    Jeg sier det, for å beskytte andre mot meg selv (og meg selv mot andre), men mener det ikke, ikke egentlig.

    • gamle ugle sier:

      Ja, jeg gjør også det. Og av og til tror jeg kanskje det er greit. Men bare av og til, og helst som noe jeg kan velge å gjøre.

      Men ikke som en grunnholdning, da kan det på sikt bli uhelse ut av det. Og man kan miste kontakten med seg selv, og beskytter seg selv mot seg selv.
      Men kroppen varsler da, er min erfaring, på ulike måter. Før kunne jeg overstyre den, med positive holde-ut- tanker. Men til slutt går det ikke.

  5. Bente sier:

    Men det lettere for dem som er rundt å vite sannheten.
    Egentlig.

    • gamle ugle sier:

      Hvis jeg forstår deg rett, sier du at det er best å si det som det er. Også for dem som står rundt. Stemmer det?
      I såfall kan jeg fortelle at jeg redigerte bort en siste setning i diktet som forteller at denne «hun» ikke var i stand til å si det som det var. Hun var låst. Noen mennesker er det, tror jeg. I alle fall for en stund.
      Men det er fint når det er mulig å låse opp, særlig hvis de som er rundt tåler det som kommer. Og at hun tåler at de kanskje ikke tåler også.

      • Bente sier:

        Jeg tenker at vi som står rundt må tåle andres smerte eller redsel eller hva det enn er de tåler.
        Jeg tror på åpenhet.
        🙂
        Ha fin kveld!

        • gamle ugle sier:

          Jeg tror også på åpenhet. Men jeg har nok tålt andres åpenhet bedre enn jeg har klart å åpne opp selv. Det er noe med hva som er forbundet med trygghet, tror jeg.
          God natt til deg.

  6. qvinde-hast sier:

    Nei, til slutt går det ikke, man klarer bare ikke lenger, nesten som en demning som brister, og da får det briste eller bære..

    • gamle ugle sier:

      Ja. Dette er et stort tema, som opptar meg, siden jeg har erfaring med beherskelse og langvarig ta-seg-sammen og si at alt er i orden –
      Briste eller bære er skummelt. Men som du sier, til slutt går det ikke. Noen av oss har kroppen som slipper det ut i små porsjoner. Og da tar det tid.

  7. Tanketrollet sier:

    Klemmer innom og leser meg opp på kloke ord fra uglen 🙂

Legg igjen en kommentar

