en farlig blanding

I sommer presenterte Lammelårtanker i dette innlegget Margaret Skjelbreds bok «Du skal elske lyset» (2011). Som en følge av ordskiftet i kommentarfeltet, oppfordret hun meg til å gjesteblogge hos henne, her finner du det.

Diktet jeg skrev den gangen, er stadig like aktuelt, for meg. Så derfor legger jeg det ut, her på bloggen, nå –

.

EN FARLIG BLANDING
en stor dose religion av det mørke slaget
inkludert selvforakt nærmest selvutslettelse
med tilhørende skyld og skam –

blandet med
enkeltmenneskers strev med seg selv
deres redsler og plager
og kampen for å få det til å strekke til
materielt sett –

blandet med
et svimlende antall forordninger for sosial kontroll
med og uten Polyanna-innslag
kort sagt mengder av konvensjoner:
du må –
du skal –

godt ristet sammen til det ugjenkjennelige
for helheten er mer enn summen av delene
sies det –

blir til en
ytterst farlig blanding
for et lite mennneske
som trenger voksne som er
uforbeholdent nær

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i barndom, følelser og tanker, religion. Bokmerk permalenken.

8 svar til en farlig blanding

  1. Mormor sier:

    Liker «uforbeholdent nær» og sukker litt, kanskje av lengsel på vegne av et barn.
    God morgen 🙂

    • gamle ugle sier:

      Takk mormor. Jeg prøver vel å si noe om hvor sammensatt livet kan være, vel å nevne noen av bitene. Og om de grunnleggende tingene, som ofte forstyrres, oppi alt dette.
      God formiddag til deg.

  2. Dette var første blogginnlegget jeg leser i julen, og med et innhold som sikkert er på sin plass for mange å tenke over i disse juletider. I det minste slik jeg leser det.

    Ha en fin dag.

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      Du leser slik du vil. Sånn er det med uttrykk –
      Julen ser ut til å intensivere en del ting, familie, religion og mye mer, i en stor mix.

      Fin dag ønsker jeg deg.

Legg igjen en kommentar

