å si ja

Å SI JA
det handler om
å si ja ja ja
uansett

å si ja til
tanker
følelser
og ikke minst til kroppen

å si ja til
motstand
bevegelse
regresjon
progresjon
til og med til stillstans

ja til nei
og
ja til ja

å si ja til seg selv
er alt det handler om

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, kroppen. Bokmerk permalenken.

12 svar til å si ja

  1. Bibbi sier:

    Å akseptere alle sider av seg selv kanskje…
    Ha en fin lørdag 🙂

  2. Mormor sier:

    JA, ja, ja, et lite nei til påtvungen positivisme. ellers? JA.
    Klem på en bitteliten julaften 🙂

  3. Jenny sier:

    Aksept. Vanskelig ord, men viktig. God bittebittelillejulaften.

    • gamle ugle sier:

      Aksept er vanskelig, men noen ganger eneste veien. Å prøve i alle fall….
      God «bitte og alt det der» til deg også.

      • Kanskje aksept for noen er den eneste veien?
        For mennesker med sterke gruvekanarisanser?
        Kanskje?

        Mange spørsmålstegn her, jeg konstaterer i hvert fall at det finnes mennesker som synes å befinne seg vel med bortforklaring og benektelse. Som fungerer «normalt» med benektelse. Som, riktignok, synes å ha sterke behov for å påføre andre bortforklaring og benektelse som eneste løsning. En reaksjon som også synes å være «normal».

        • gamle ugle sier:

          Mange spørsmål ja, og jeg har ikke svarene. Og tror i grunnen svarene er mangfoldige.

          Tror til dels dette handler om dype mønstre, som går i arv, og som er ureflekterte. Og som du skriver, noen fungerer med benektelser. Og noen gjør det en stund, kanskje ganske lenge, før det sier helt stopp.

          Jeg har ikke behov for annet enn selv å prøve å praktisere ja-veien, så godt det lar seg gjøre for meg. For blinde flekker er jeg vel heller ikke selv fri for..

  4. Bente sier:

    Jeg liker ja godt.
    Og aksept.
    Jeg tenker at Nei også er fint.
    Jeg vil gjerne ha aksept for nei…

    • gamle ugle sier:

      Aksept for nei, det blir ja til nei det, for meg. Det er jeg for, selv om det ikke er så lett.
      Aksept tror jeg er en langsom prosess, som varer og varer, kanskje stopper den aldri…

  5. fjellcoachen sier:

    Viktig, veldig viktig akkurat dette tenker jeg.

Legg igjen en kommentar

