det er for mange

Dette diktet er en oppfølger til det forrige; «Snille barn». Inspirert av noe i Ingrids kommentar, om blid og blind lydighet –

Så dikt avler kommentarer som avler dikt. Verdiskaping via blogging – fantastisk, sier jeg.

DET ER FOR MANGE
Det er for mange snille barn.
Det er for mye snillhet,
på den forkjærte måten.
De er for blide, alle barna,
og blidheten gjør dem blind.
Noen har blindet dem med blidhet.

Og verden står stille, med alt sitt.
For det er for mange snille barn.
Det mangler kritiske røster,
høye stemmer som protesterer,
sterke nei-er,
sinne som spruter av energi.

Og det mangler tristhet som brer seg som et
ugjennomtrengelig tåketeppe og som
gjør det umulig å ikke handle.
Ja det mangler følelser som rett og slett
provoserer til forbedringer.

Det er for mange snille barn.
Verden forgår i blid og blind snillhet.
Det skjer ingenting som kan
rette opp urett,
forebygge overgrep,
få oss til å gå i bresjen for det menneskelige.
Det er rett og slett alt for snillt her.

Det er for mange snille barn!

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

9 svar til det er for mange

  1. PUUUUUH! Det var et dypt sukk av frigjøring – her er det plass til hele meg! Frigjøring: å beskrive eget liv med egne ord. Og mange takk for disse ordene. Jeg tar imot dem og tar dem til meg, og tar dem til og med til min egen blogg, hvis det er greit for deg. Jobber med et innlegg om blind og blid lydighet i psykisk helsevern.

    Tar bølgen for bloggverdiskaping!

    • gamle ugle sier:

      Takk Ingrid. Kjenner det risler varmt nedover ryggen min, ved ordene dine. Liker å være med på gjøre verden bittelitt mer romslig.
      Apropos verdiskaping. Det jeg skrev i kommentaren på bloggen din har dyttet i gang et nytt, for meg viktig dikt, om forlatte barn. Det ligger til modning.

  2. Mormor sier:

    Godt, godt, deilige ord.
    Ja, samtidig som vi ikke er snille nok 🙂 paradoksalt?

    • gamle ugle sier:

      Takk mormor.
      Jeg tenker, snill på den forkjærte måten, etter instruks og under trusler om sanksjoner.

      Ekte snillhet er jeg for. Tror den finnes, men ikke alltid er så synlig. Og så tror jeg den lever godt sammen med ekte sinne, ekte protester, ekte tristhet, kort sagt ordentlige følelser..

      • Mormor sier:

        Det er noe der. Men ektheten er vel det første som forsvinner gjennom oppdragelsen. Vi former og modellerer etter beste evne, glemmer kanskje etter å se det genuine og ekte i hvert barn?

        • gamle ugle sier:

          Det kan fort bli en diskusjon om oppdragelse dette, en ikke ukjent debatt det. Og dette bølger, fra dressur til frie tøyler, og tilbake igjen. Gjelder vel å nyansere litt og selv om det finnes regler og det er noe som heter sosialisering, ja så er det noe som heter egne grenser og retten til egne følelser og opplevelser også.

          Og kanskje handler sosialisering mer om hvordan man agerer ut, ift andre mennesker det man føler, og ikke følelsene i seg selv? Og hvor trange disse uttrykks- og avgrensningsrommene er? Bare en liten tanke –

          Uansett – beordret blidhet er en form for dressur jeg har lite til overs for.

  3. Bibbi sier:

    ..Og noen av oss, tar med seg denne blidheten langt inne i voksen alder, og fortsetter å blidgjøre, men prisen er høy, og kroppen gir svar.
    Jeg blir så oppgitt over denne blidhetsmentaliteten, den sniker seg inn over alt, og de verste stedene, er der en tror man kan kaste masken. En farlig trend, tenker jeg. Det som blir oversett, eller innestengt, det har en tendens til å piple frem før eller siden.
    Noen tanker på morgenkvisten.
    Ønsker deg en god dag , og en klem kommer herfra.

    • gamle ugle sier:

      Den er farlig ja, den knebler på alle nivå, i systemene også, f.eks. er det å varsle om urett risikabelt.
      Og det finnes en pris for dette, for kroppen, og for samfunnet også, tror jeg. Dagens samfunnskritikk fra meg, den går i alle retninger, også til meg selv-
      Ha en nydelig desembermandag, klem –

Legg igjen en kommentar

