ingenting eller alt

INGENTING ELLER ALT
Ingenting skjer med
press
trusler
mistillit
Ingenting

Alt kan skje med
tid
romslighet
tillit
Alt kan skje da

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt, relasjoner. Bokmerk permalenken.

14 svar til ingenting eller alt

  1. qvinde-hast sier:

    Den satt!!

  2. Mormor sier:

    Klart det er slik 🙂
    Klem på morgenen 🙂

  3. God morgen, gamle ugle.

    Det skjer kanskje noe i begge tilfelle, men hvor bra det som knyttes til første verset er i lengden, er vel en annen sak. Sjøl vokste jeg opp med første versets realiteter, og ja – noe skjedde.

    Jeg leste en annen blogg til morrakaffen min i dag, om autonomi. Og om det usynlige barnet. Og om sammenhenger. Det var interessant å lese.

    http://www.psykologblogg.no/

    Ha en fin dag.

    Bjørn

    • gamle ugle sier:

      God ettermiddag, jeg har vært opptatt med å være en ikkeunnasluntrer i dag.
      Det skjer nok noe, et eller annet, i begge tilfeller, jeg er enig i det.
      Men, det fine med dikt er at det ikke er som akademisk skriving og tenkemåte. Subjektiviteten trenger ikke verken undertrykkes eller argumenteres vitenskapelig for. Derfor denne motsetningen, jeg vil noe med den ja –

      Den bloggen du lenker til har jeg vært innom. Jeg kjenner godt til disse teoriene her, jeg har hjelperutdanning og erfaring selv.

      Diktet mitt sett i lys av dette? Tja, da vil vel jeg som har skrevet diktet si at det er en ytring, på en ikke-akademisk måte, om hvordan vi mennesker kan møte hverandre. I hjelperelasjoner er dette spesielt viktig, mener jeg.
      Og relasjonstraumer, tilknytningsskader, det heter så mangt, det kan vi godt snakke om, skrive om, for det gjelder mange mennesker det. Jeg ser denne psykologen skriver at det å be om hjelp kan være et veldig stort skritt, for noen.
      Det synes jeg hjelpere skal tenke mye på, og kanskje la være å kalle relasjonsstøyen for motstand, og i stedet møte den som det den er, bl.a. nødvendig beskyttelse, eller gamle kroppslige mønstre, for den del.

      Og ha tillit til at personen handler og tenker ut fra sin situasjon, med sin egen logikk. Da kan retraumatisering kanskje unngås, det skjer nok oftere enn vi tror.
      Endring må skje innenfra, som jeg ser det.
      Noen ber kanskje selv om å bli satt under press. Men for oss andre….

  4. Melusine sier:

    Så bra skrevet! Det oppsummerer mye av det jeg har gått på kurs for å lære i forbindelse med arbeidet i barnehagen, i alle fall assosierte jeg diktet med hvordan forskjellige måter å møte barn på kan få forskjellige utfall. Bloggen som nevnes ovenfor skal jeg sjekke ut, interessant tema!

    • gamle ugle sier:

      Ja, det kan jeg tenke meg at barnehagepersonell kurses i, og det er bra.
      Etter min mening er det kjempeviktig at barn blir møtt på en ordentlig måte. Hvordan skal de ellers utvikle sin integritet? Og dernest – hvordan skal de selv kunne møte andre mennesker, med respekt for deres integritet igjen?

Legg igjen en kommentar

