nær seg selv

NÆR SEG SELV
kroppen
snakker til henne
i ett sett
aldri så nær
seg selv
som nå
godt og vondt
på en gang

merker
hvor fysisk
alt er
hele kroppen hennes
føler sterkt
beveger seg
hun sanser
som et barn

aldri så nær
seg selv
som nå

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker. Bokmerk permalenken.

8 svar til nær seg selv

  1. Bente sier:

    Hm..fint.
    Er det skummelt?

    • gamle ugle sier:

      Takk for dine ord.
      Skummelt, ja innimellom. En slags tilvenning kanskje, til å bo i seg selv.
      Skrevet for noen år siden, men gjelder stadig, og er kanskje blitt litt mindre skummelt etter hvert.
      Som å være barn, undrer jeg?

  2. Bente sier:

    Kanskje…Jeg har alltid følt meg selv veldig. Noen ganger har jeg tenkt at det hadde vært fint med en ikke så nær kontakt…

    • gamle ugle sier:

      Ja, på en måte kan jeg forstå det du skriver. Det er vel noe med balanse, igjen. Og kanskje et stadig bevegelse mellom nærhet og avstand.
      Noen ganger trengs det ene, andre ganger det andre, tror jeg. Og jeg er også opptatt av dialogen mellom kroppen med følelsene i og den litt mer distanserte analytiske tanken.

      Men uansett, det kroppslige anser jeg som basisen. Og der kommer barn og barndom inn. Så kanskje har noen av oss behov for å få være litt barn igjen, og få en ekstra porsjon sansning? For å balansere rasjonaliteten litt?

  3. Mormor sier:

    Jeg tror jeg har det best og er best, for meg selv når kroppen får ta føringen. Ikke hele tiden, men mye tid. Kropp og jeg har ikke vært på talefot, alltid. så tilvenningen går langsomt.
    Jeg synes det er skummelt å gi slipp og la kroppen snakke.

    klem i kvelden 🙂

    • gamle ugle sier:

      Ja, jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Kroppen liker ikke at jeg ikke lytter, så nå prøver jeg å gjøre det, og da blir det skummelt, men av og til ganske fint også. Tilvenning, absolutt. Det er som om kroppen porsjonerer ut, etter som den merker hva jeg tåler, og strekker strikken litt.
      Desemberklem til deg –

  4. Hanne Qvist sier:

    Passer godt for en ME-kropp også, det her!

Legg igjen en kommentar

