hvis hun

(redigert 28.11.12)

HVIS HUN

I
Hvis hun gir opp
å møte alle kravene –

og så faller ned
i sikkerhetsnettet –

kan hun da være trygg på at
hun er i sikkerhet
for nye krav?

II
Hvis hun ikke gir opp
å møte alle kravene –

men anstrenger seg og anstrenger seg
helt til krampa tar henne
og til slutt allikevel
faller ned –

kan hun da være trygg på at
det finnes et sikkerhetsnett –

og at det er ubetinget sikkert?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, makt og avmakt, relasjoner. Bokmerk permalenken.

15 svar til hvis hun

  1. Takk gamle ugle ! Å gjenkjenne at noe eller mye føles som krav er ett sikkerhetsnett i seg selv – men må vi falle ned i sikkerhetsnettet ? Å definere noe som krav er en ting, hvordan vi handler på det som oppleves som krav er en annen ting ( – eling )- kanskje skal vi ikke handle så mye på kravene – fra oss selv og andre………?

    • gamle ugle sier:

      Takk for dine ord, som igjen, merker jeg, gjør at jeg må tydeliggjøre for meg selv.
      For meg er det noe eksistensielt her – som kan koples til det vanskelige «gi slipp».
      Og i tillegg – din kommentar her får meg til å tenke på innlegget ditt om å skrelle løk –

      • Så fint gamle ugle- jeg valgte bevisst å ikke bruke begrepet «gi slipp» – derfor er det nok en gang spennende å se våre tanketråder som møtes likevel . Det opplever jeg titt og ofte – smiler og undrer om vi har en fin bro imellom oss 🙂 Og jeg kjenner som deg at Å gi slipp er vanskelig- kanskje til og med det vanskeligste som finnes på mange vis.

        • gamle ugle sier:

          Som jeg har skrevet tidligere, å gi slipp er vanskelig, jeg vet ikke helt hva det er. Og for egen del vet jeg hvorfor.
          Og om det ikke er mulig, å gi slipp mener jeg, så er det kanskje mulig å erkjenne og akseptere at det ikke går –
          For noen ganger er det sånn det er, selv om det kan kjennes tungt, og også kan bære sorg i seg.
          Så hvor dette diktet kom fra akkurat nå, nei det vet jeg ikke helt. Men det kom og det slapp ut, og det betyr noe, for meg, det.

        • Nina Egersborg sier:

          Undrer hvorfor jeg kom opp som meg selv og ikke som tanketrollet……….rare greier, men uansett er jeg meg og tanketrollet er meg det også 🙂

  2. bibbi sier:

    Min første tanke var, det spørs hva som er sikkerhetsnettet?
    Sett ut i fra meg og mine erfaringer.
    Fortsatt fin kveld til deg Gamle Ugle.

    • gamle ugle sier:

      Ja, spørs hva sikkerhetsnettet er, den som visste det.
      Og spørs hva krav er. Jeg vet en del om det. Og jeg vet det på mange nivåer. Og det gjelder både det som ytre sett oppfattes som krav til oss som voksne medborgere, og det som går på de indre kravene.
      Veldig fint med responser, merker jeg.

  3. Mormor sier:

    Selv om man tror på slipp, tror at man gir slipp, så –
    slipper man ikke. for kroppen husker krav og smerte. alltid.
    Og å gi opp? Å møte krav? Hmm … må tenke på den.
    Klem for natten:-)

    • gamle ugle sier:

      Tenk så lite eller mye du vil, mormor. Og kanskje kan diktet tolkes ulikt?
      Jeg har selv flere nivåer i det. Er enig med deg om den stakkars kroppen. Som er utslitt.

  4. Melusine sier:

    Fint dikt om å gi slipp. Eller ikke gi slipp. Jeg tror man aldri kan garantere et sikkerhetsnett enten man velger den ene eller den andre løsningen. Kanskje kravene må møtes, men at det kommer an på hvordan man forholder seg til dem. En mellomting.

    Jeg ser frem til å lese «En dåre fri», Grimsrud har jeg ikke lest noe av ennå, men setter pris på vanskelige tema. Du nevner også Vaage – nå har jeg satt opp «Skuggen og dronninga» på leselisten og kanskje leser jeg dem etter hverandre 🙂

    • gamle ugle sier:

      Du har nok rett, tror jeg, i dette at sikkerhetsnett ikke kan garanteres. Men det er godt å skrive litt om angst og utrygghet, som er ganske så menneskelig, tenker jeg.

      Jeg har ikke lest akkurat den boka av Vaage som du nevner, men et par tre andre. Jeg liker hans måte å skrive på veldig godt. Han borer dypt, og det liker jeg.
      Grimsrud har en helt annen måte, det blir nesten som å sammenligne to ulike musikkstiler for meg. Og jeg vil gjerne ha begge. Jeg klarer nesten ikke beskrive stilen hennes, men den er på et vis naken, nesten scenisk, hvis du forstår hva jeg mener.

Legg igjen en kommentar

