for svarte!

Jeg hadde tenkt å legge ut et dikt om gud, siden det er søndag.

Men så leser jeg at vinterdepresjonen er en myte  Jeg forstår det slik at den har sin rot i negative tanker, den også, og kan «helbredes» med positive tanker. Akk ja, sier jeg, som ikke lider av vinterdepresjon.

Jeg leser videre. Og jeg forstår at positive tanker virker mot mange uhyrligheter, som bl.a. lange flyturer. Professor i sosialpsykologi Arnulf Kolstad skal reise til Kina og siteres slik:

«Jeg gleder meg til å sitte ni timer i trange flyseter. Jeg skal til og med spørre kapteinen om han kan sette på bremsene på vingene, slik at turen varer lengre. Slik tenker jeg, humrer han.»

Dette siste minner meg sterkt om min barndoms forbilde Polyanna. Selv om professorens humring virker lett dempende, det skal innrømmes.

Dette fører til at jeg bare må legge ut et antipositivistisk dikt, ukorrekt som jeg prøver å være. Så får heller gud få sin plass en annen dag.

FOR SVARTE!
Vær positiv
ropes det
det riktig ljomer

Det ropes til
meg
og kanskje til deg også
Om og om igjen
ropes det:
Vær positiv

Jeg samler sammen
alt jeg har av
uhellig vrede
og sier bestemt
«Mind your own business»
til de som roper
Hvem de nå enn er

Og føyer til:
For svarte
jeg har da ikke nekta dere
å være positive
Bare vær glødende av
positivitet dere
Hvis det er det dere vil

Men ikke plag meg med
negative rop om
positivitet
Der setter jeg grensen
For svarte

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt, relasjoner. Bokmerk permalenken.

12 svar til for svarte!

  1. Takk igjen, gamle ugle.

    Var nesten livløs av vinterdepresjon i 15 år. I ettertid tolker jeg det slik at «Ting» kom fram når «Pollyanna» ble utslitt og forstrukket. Og det var ikke positive tanker som fikk slutt på depresjonene, de tok slutt da jeg tillot meg å synke med i gørra mi og bli kjent med den.

    Da jeg fortalte min egen historie til meg selv. I stedet for å lyve, forstille meg, spille en rolle i andres manus.

    Så fikk jeg problemer da jeg nektet å spille en rolle i et psykiatrimanus … men jeg var ikke deprimert lenger.

    Så jeg er enig med deg – velsigne dem som fikser ting ved å tenke positivt, for all del, la dem fortsette med det … men den løsningen hører ikke meg til.

    • gamle ugle sier:

      Takk for dine ord, det kjennes godt å bli forstått. Det er av og til litt slitsomt å være motstrøms –

      Det forrige diktet jeg la ut handlet om usynlighet. Jeg fikk mange kommentarer til ettertanke på det.
      Det førte til at jeg begynte å tenke på dette med synlighet, om det knytter seg spesielle betingelser til det. Om det er sånn at synlig = positiv? Eller er det mulig å overleve med en synlighet som også innbefatter sinne, protester, tristhet og redsel?

      Jeg har vokst opp med sterk regulering – til positiv synlighet. Og for meg er ikke dette til å holde ut med lenger. DET kunne ha ført med seg depresjoner. For meg ble det andre plager som bl.a. smerter.

      • Jeg sparer «usynlighet» til jeg har hode til å ta imot den 🙂 Skadevirkningene av solskinnsbarntvang, ja … kanskje man må ha hatt kontakt med ekstreme religiøse miljøer for å være oppmerksom på dem?

        • gamle ugle sier:

          Kanskje må man være litt på innsiden ja, for å kjenne til disse skadevirkningene. For å si det sånn – tankemessig gjennomskuet jeg langt på vei disse mekanismene for lenge siden. Men solskinnsbarnet sitter i kroppen som bærer og formidler følelsene. Og det er noe helt annet enn tenke positivt, som trengs da, mener jeg.
          Jeg skriver på dikt om synlighetens pris nå.

  2. me sier:

    He he he, jeg måtte bare le litte grann gamle ugle, sikkert feil reaksjon, så jeg får vel gå igang med å forklare hvorfor jeg ler eller er det ikke nødvendig?

    Og før jeg begynner på den lange forklaringen så tusen takk for gode refleksjoner og et knakande godt dikt igjen. Det treffer meg som vanlig. Tusen takk til deg flinke med orda!!!

    • gamle ugle sier:

      For det første – feil reaksjon finnes ikke, tenker jeg. Det kunne hende jeg fikk reaksjoner som overrasket meg, men feil var de ikke.

      Din reaksjon her er jeg glad for, siden jeg selv småhumret da jeg skrev innledningsteksten. Og jeg følte meg litt fandenivoldsk da jeg skrev diktet. Egentlig en fryd å legge ut dette, og veldig glad for at du som leser oppfattet det humoriske islettet her.

      I det hele tatt, jeg er kjempeglad for at leserne mine har ulike reaksjoner, det er berikende. Humor eller ironi er en vanskelig sjanger, så det gjør godt å ha nådd litt frem, med det også.

      Takk til deg som responderer på din måte. Ha en fin søndag.

      • me sier:

        Hei gamle ugle. 🙂
        Da har jeg tid til å skrive forklaringen til deg. smil 🙂
        Har vært på julemarked hele dag.
        Koslig, men ikke noen snø og da får jeg ikke helt julestemningen.

        Ja, det er søndag i dag og et dikt om Gud hadde jo passa godt da. 🙂

        -vinterdepresjon ja… kan “helbredes” med positive tanker eller lysterapi. Akk ja, det meste kan helbredes…skriker media i mot meg.

        Huff, det er til å bli matt av det hele.

        Er glasset halv tomt eller halv fullt?

        Jeg har blitt litt kjent med deg her på bloggen din. Det er mye alvor. Du skriver på en slik måte at det berører meg alltid. Tatt på kornet og iblant, ispedd litt humor. Og jeg digger din antipositivistisk stil. Smiler, jeg synes det er så positivt at din antipositivistisk stil gir meg samme adrenalinkick som en god latter, ukorrekt som du prøver å være.

        Så får heller gud få sin plass en annen dag. Jada, han tilgir det vettu…

        FOR SVARTE!
        Du skal være positiv
        jeg skal være positiv
        alle skal være positive
        rause
        og
        diplomatiske

        alle skal være like

        vi har oppskriften

        får du det ikke til
        å bli som oss
        så har vi oppskriften

        Det ropes til
        deg
        det ropes til meg
        Om og om igjen
        ropes det:
        Vær positiv
        For svarte

        Takk for fine refleksjoner gamle ugle.
        Jeg smiler videre og tenker for meg selv, tenk at du, gamle ugle som skriver antipositivistisk dikt, ukorrekt som du prøver å være kaller frem gode følelser, glede og latter/smil i meg. JA, da har du klart det også. Flink er du! Tenk at din antipositivistiske stil oppleves som positiv! 🙂

        klem herfra

        • gamle ugle sier:

          Hei, takk for din respons som varmer langt inni hjerterota.

          Det stemmer jo at det er mye alvor her. Og det har jeg bestemt meg for ikke å unnskylde meg for. Jeg har mine egne grunner for det, og mener vel også at verden inkludert bloggverden kan ha bruk for mangfold.

          Og jeg kan bare være meg og ytre meg om det som opptar meg. Så da blir det sånn som dette, og det er jo frivillig å lese, heldigvis.

          Dette innlegg var vel et av de mer humoristiske ja.
          Du skriver: «Tenk at din antipositivistiske stil oppleves som positiv!» Og jeg tenker at det kan fortelle noe om hvor situasjon- og personavhengig positivitet og negativitet er.

          Når det gjelder gud dukker dikt om han sikkert opp en annen gang. Denne gangen var det positivitetsguden som fikk sitt.

          Julemarked høres hyggelig ut. Det er ikke snø her heller, og temmelig mørkt. Men jeg står han av, som vi sier her nord.

          Ønsker deg en riktig så fin uke –

  3. bibbi sier:

    Jeg har mange ganger tenkt, at så lenge svaret for «alle» er å tenke positivt, så må det bety, at de egentlig ikke har noe svar, og enn om de kunne ha sagt det disse hjelperne. Går jeg til fastlegen, hender det han sier: Jeg er usikker her!
    I psykiatrien er de skråsikre, og det synes jeg er ekstra skummelt, når man opplever, at hjelpen ikke hjelper.
    Noen morgentanker fra meg.

    • gamle ugle sier:

      Jeg tenker at du peker på noe viktig her. De har kanskje ikke lært at det er lov å være usikker, lov å ikke vite?
      I psykiatrien er det råskummelt, jeg er enig. Jeg grøsser når jeg tenker på skadevirkningene skråsikkerhet kan ha for menneskers liv.

Legg igjen en kommentar

