best alene

BEST ALENE
best å være alene
eget univers er til å tåle
slik får hun krefter

alt for lenge befant hun seg
i overfylte menneskerom
slet seg ut
var konstant på vakt

trenger alenehet
slår hun fast

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, relasjoner, stillhet og tid. Bokmerk permalenken.

12 svar til best alene

  1. Ingrid sier:

    Alenehet er bra, ja. Du skriver det jeg tenker og sier …. I det siste har jeg blitt flink til å si rett ut at jeg trenger egotid. Og i morgen drar jeg på en kort egotur med verdens beste samvittighet, trygg på at jeg gir meg selv det jeg trenger aller mest nå: tid til å tillate det som måtte komme innenfra, tid til lytte til kroppen og være til stede i den.

    • gamle ugle sier:

      Ja, jeg har vel i grunnen alltid visst at jeg trenger tid for meg selv. Innimellom blir jeg minnet på det, kroppen varsler, og jeg prøver å lytte, så langt det er mulig.
      Ønsker deg en fin egotur –

  2. me sier:

    Pussig at du skulle legge ut dette diktet i dag.
    Det er som jeg skulle ha sagt det selv.
    kanskje med litt andre vendinger

    Jeg ser i diktet hun befant seg alt for lenge
    i overfylte menneskerom
    og trengte tid for seg selv

    Hun jeg tenker på i dag har vært isolert i enerom p.g.a sykdom altfor lenge
    Den siste tiden har hun blitt bedre og har våget seg ut i verden
    ut av heimen
    men oi, oi, oi så ute av sosial trening hun er
    hun er kjenslevar og hypersensitiv
    hun slet seg ut
    var konstant på vakt
    NEI
    det er BEST ALENE
    best å være alene
    eget univers er til å tåle
    slik får hun krefter
    der er hun trygg

    alt for lenge befant hun seg
    i enerom
    ute blant mennesker
    blir det for komplisert

    hun forstår nesten ikke hva de snakker om

    har hun værtborte for lenge?

    alenehet
    slår hun fast
    er tryggest
    og best
    ALENE 🙂

    • gamle ugle sier:

      Takk for din respons, kjekt å høre fra deg.
      Ja, det kan vel være mange årsaker til behov for å være alene. Dette diktet er skrevet for noen år siden, men det gjelder stadig for meg. Så jeg er nok en av dem som må sørge for den nødvendige alenetid, først og fremst for å klare lytte til meg selv.

      Jeg tror dette kan være litt ulikt fra menneske til menneske. Og også litt avhengig av livssituasjon.

      Det du beskriver får meg til å tenke på et slags sosialt sjokk, at det er som om alle impulsene der ute, støyen, det kompliserte samspillet, blir en slags overload. Kanskje må man ta seg litt tid, og porsjonere litt ut?

      Det er noe med individuell balanse, også når det gjelder dette. Viktig å ikke glemme det, tenker jeg, for systemene og hjelperne også.

      • me sier:

        Dette du sier her er jeg helt enig med deg i gamle ugle;

        Det du beskriver får meg til å tenke på et slags sosialt sjokk, at det er som om alle impulsene der ute, støyen, det kompliserte samspillet, blir en slags overload. Kanskje må man ta seg litt tid, og porsjonere litt ut?

        Du sier det så klokt og så fint gamle ugle. 🙂

        klem fra meg

  3. tantebe sier:

    Hm..Jeg også må ha alene-tiden.
    Ellers vet jeg ikke hvordan jeg skal ta vare på meg.
    Sender en flagrende klem. Den er ikke påtrengende,den er snill og glitrer av glede.

    • gamle ugle sier:

      Det er noe med å finne balansen, tror jeg, for egen del. Og det går litt i perioder.
      Klemmen er mottatt med takk. Den kjennes som en mild bris fra sør, i november.

      Og novembervarme fra en indre ovn sendes til deg –

  4. Tilbaketråkk: Hypersensitivitet. «

  5. Tanketrollet sier:

    Jeg skrev en snutt i dag, så stakk jeg innom deg, så fant jeg dette diktet til høyre for alt annet- så møttes ditt og mitt på mange vis også i dag. Ha en deilig dag gamle ugle

    • gamle ugle sier:

      Jeg klikket meg inn og leste innlegget ditt. Jeg kommer tilbake og kommenterer når jeg har fått organisert assosiasjonene mine litt, det ble en hel foss av dem. For det er et stort og viktig tema, dette.
      Ønsker deg en nydelig dag –

      • Tanketrollet sier:

        🙂 Morsomt og flott når uglen får en FOSS med assosiasjoner 🙂 Nå er 3 blitt 2 i huset, han på 26 er fraktet til staden- mett av hvile og mett av julemat. Jeg fortsetter hvilen enda ei stund 🙂 Nyt kvelden fine ugle

Legg igjen en kommentar

