Schubert i øret

Musikk er for meg en kraftkilde. Og jeg velger oftest musikk med omhu; doserer omhyggelig i forhold til dagens behov. Sjanger i seg selv er ikke viktig, musikalske referanser i løpet av levd liv betyr nok mer, for meg. Og kanskje for deg også?

SCHUBERT I ØRET
Jeg lytter til Schubert, valgt nærmest på slump,
hans musikk passer perfekt for meg nå.
For han er ekte, Schubert,
rommer så mange følelser,
også de motstridende.

Slik musikk vil jeg ha.
Den ildner meg til å gå til motangrep på
de som kommer trekkende med
detaljerte leveregler og påbud.
Gjør ditt, si datt, tenk slik og ikke sånn,
sier de.

Og jeg kjenner hvordan
kroppen går i helspenn,
den orker ikke mer.
Gi meg frihet, sier kroppen,
fra alskens begrensende innspill.

Med Schubert i øret sier jeg:
Hold kjeft.
Hold for fanden kjeft.
Og kroppen skjenner
sammen med meg, den også.
Med Schubert som støtte.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, makt og avmakt, musikk. Bokmerk permalenken.

8 svar til Schubert i øret

  1. Kjære «gamle ugle». For et fantastisk dikt. Kanskje et av de jeg liker aller best av de du har skrevet og delt. Musikken kan jo være rein magi, tenker jeg. Schubert ja, han har laget vidunderlig musikk. Jeg er så enig i at både han og andre komponister er ekte og rommer alle følelser. Selv har jeg tydd til musikken gjennom hele mitt liv. Det som ligger meg aller nærmest hvis jeg skulle velge hva som gir glede, lindring, tårer, liv:) Tusen takk! God søndag til deg!! Kjersti

  2. Mormor sier:

    Jeg kunne vel ikke si meg mer enig.
    Egentlig skulle musikk (ikke skrammel) være en mer integrert del av hverdagen for mange flere.
    Ha en vakker musikalsk søndag 🙂

    • gamle ugle sier:

      Ja, det er sant mormor, musikk i hverdagen er en ressurs. Mange mennesker selvmedisinerer seg med musikk, det finnes forskning på det også.
      Selv er jeg opptatt av at små barn skal bli møtt musikalsk og få del i dette som er så grunnleggende i livet.
      God søndag til deg også, med musikkvalg etter egen smak –

      • Mormor sier:

        Symaskindur og symaskinmusikk og siden en velklingende stillhet 🙂 Her i dag 🙂
        Barn må møte musikk, tidlig, helst før de blir født. Og ikke bare utsettes for sjokkstøy fra diverse moroklumper på tv.
        Ha en flott dag 🙂

        • gamle ugle sier:

          Det stemmer det mormor, lyden når inn til de ufødte. Og nærpersonenes stemmer er viktige. Er grunnlag for mye dette, som har med relasjoner og følelser å gjøre.

          Symaskinens lyder høres hyggelig ut, selv om jeg sjelden selv skaper den musikken der. Akkurat nå nyter jeg stillheten, før jeg ev. setter på noe nøye utvalgt musikk.

Legg igjen en kommentar

