barnet i kroppen

BARNET I KROPPEN
den uvettige hjelperen
tvang kroppen
tilbake til
barndommens vonde følelser

kroppen ropte
nei nei
jeg vil ikke
sa kroppen
sa barnet
jeg er redd
jeg vil gjemme meg
sa barnet i kroppen

nei nei
sa kroppen igjen
gjemmer meg
sa barnet
vil ikke frem
sa det til hjelperen

men hjelperen
skjønte ikke
en idiot av en hjelper
syntes barnet
og mer og mer tvang
utøvde hjelperen

høye rop
nei nei i kroppen
barnet ville gjemme seg
jeg vil ikke frem
sa barnet i kroppen
vil ikke

gjentok: vil ikke
gjem meg
gjem meg godt
sa barnet i kroppen

reisen ble lang
og kroppen bestemte
uretten måtte rettes opp
barnet få sitt

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i barndom, makt og avmakt, relasjoner. Bokmerk permalenken.

11 svar til barnet i kroppen

  1. bibbi sier:

    Det finnes mye uvettig hjelp, og barnet inne i kroppen er det mange hjelpere som overser.
    Blir matt, og tenker tilbake på egne møter med psykisk helsevern.

  2. Bente sier:

    Hm..vondt.
    Fint at du skriver om Vondt.
    Jeg sender en god tanke. Med sol. Og glad latter. Og ro.

    • gamle ugle sier:

      Bente, jeg forteller om dette vonde i ettertid, her på bloggen. For å fortelle hvordan det var. Det som ikke kunne fortelles mens det sto på.
      Og jeg forteller fordi det kan være noen som kjenner seg igjen, og som kan forstå at de ikke er alene.
      Og for å minne hjelpere, hvis noen av dem skulle droppe innom, at det finnes barn i kroppene –

      Jeg takker deg for gode tanker, tar imot latter, og tror at roen vil bre seg, her i meg også.

  3. LilleMalene sier:

    Veldig tøft tema, og enda veldig tabubelagt. Ufattelig synd det, egentlig – da det er så mye som trengs å fanges opp og prates om, og dette allerede som barn. Det er godt gjort av deg å ta det opp, og jeg syntes det var et «fint» dikt – et godt og beskrivende dikt. Håper ting går bra med deg, og at du har fått, og eventuelt får, den hjelpen du har behov for!

    • gamle ugle sier:

      Å skrive dikt gir rom, synes jeg, som gjør at det er mulig med sterke tema som dette også.
      Og jeg forstår at dette diktet kan leses på ulike måter, og det er bra, for da merker jeg at diktene mine er generelt menneskelige, og ikke bare fungerer i min egen snevre kontekst.

      Det handler vel om at noen krysser kroppens grenser, krenker et barn, eller den voksne som bærer dette barnet i kroppen. Disse krenkelsene tror jeg kan være av ulike art.

      Diktet er skrevet for noen år siden, da en terapeut som skulle behandle meg for fysiske smerter, i stedet sendte med tilbake til barndommen. Så i grunnen er dette en melding til hjelpere om å være klar over hva kropper kan bære på av opplevelser, med tanke på retraumatiseringer.
      Utover dette ønsker jeg ikke å utbrodere detaljer i hva dette gamle er, men lar leseren lese på sin måte.

      Ja, jeg har det bra, takk for omtanken.

      • LilleMalene sier:

        Er veldig enig med deg der, diktskrivning hjelper på mange plan. Mine foreldres skilsmisse gikk ganske kraftig inn på meg, og for å lette på den tunge følelsen jeg hadde inni meg så skrev jeg dikt. Det hjalp meg å sortere følelsene som var sperret inni meg.

        Ja, jeg hadde en følelse av at du hadde hatt en litt dårlig erfaring med en type hjelper – men du har helt rett, det diktet kan faktisk tolkes på flere måter uansett hvilken måte du trenger at det skal hjelpe. Og det er en kunst i seg selv, er ikke mange som klarer å skrive slike dikt.

        Så fortsett bare sånn 🙂

        • gamle ugle sier:

          Takk for dine ord.
          Jeg tror, fra mitt hjørne av verden, at uttrykkskanaler er viktige. Og da er dikt en av dem.
          For meg er det sånn at jeg nærmest skriver med kroppen, det kommer til meg, når tiden er inne.
          Og jeg opplever da noen ganger at det som kommer er noe grunnleggende menneskelig.

          Jeg er også av den formening at vi trenger estetiske uttrykk, både egne og andres, for å ta vare på vår menneskelighet.

Legg igjen en kommentar

