musikksalve

MUSIKKSALVE
en stille søndag
smyger Sjostakovitsj seg
inn til meg

pianomusikken er
silkemyk

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, musikk. Bokmerk permalenken.

15 svar til musikksalve

  1. me sier:

    Sjostakovitsj var i sin tid min ynglingskomponist. Sjostakovits er vel en av 1900-talets viktigste sovjetiske komponist. Og det interessant å tenke på er at hans musikk provoserte og skapte mishag eller opprør blant de sovjetiske lederne på den tid. Sjostakovitj prøvde jo å tilpasse seg kravene som ble stillt til han, men klarte nok å utvikle sin egen stil på tross av det.

    Han var en avantgarde komponist på den tiden.

    • gamle ugle sier:

      Ja, han var et lite mysterium Sjostakovitsj, tror jeg. Det er jo skrevet både memoarer og motmemoarer om han, en av de bøkene har jeg. Sterk skaperkraft som sørget for overlevelse, kanskje?
      Han er mangfoldig. Jeg har hørt mye på pianomusikken hans, både med og uten orkester. Finner noe sårt som samtidig er sterkt i den. Som gir trøst på en dyp måte, tror jeg at jeg vil si.
      Av og til trenger jeg sarte pianotoner….

      • me sier:

        Ja, jeg er helt enig!

        Jeg også oppfatter den som sterk og kraftfull og samtidig så sår og lidenskapelig, lengsel…

        • gamle ugle sier:

          Liker en del musikk fra denne tiden, har nettopp oppdaget noe musikk av Janacek som ikke er så ulik i stilen.
          Hørte på Sjostakovitsj Preludier i dag, solo piano. Nydelig.

          • me sier:

            Jeg også. Janacek også ja er fin. Og Vårofferet av Stravinsky som jo var en russisk fransk komponist. 🙂 Jeg husker jeg var med å spille Vårofferet i Konserthuset i Oslo. Hmm…
            gamle ugle liker du Elgar cellokonsert?

            • me sier:

              Og for ikke å snakke om Shostakovich Symphony NO.5 (allegretto)

              • gamle ugle sier:

                Jeg bare si ja ja ja. Vårofferet er utrolig sterk musikk, ikke alltid jeg kjenner at jeg tåler den musikken, den er så sterk.
                Cello har jeg innimellom kick på også, er ikke helt sikker på om jeg har Elgars konsert, må sjekke.

                Og føyer til at jeg er hekta på Sjostakovitsj 13. symfoni, den som har navnet Babi Jar. Den har dette innslaget av jødisk kletzmer-musikk, som er så fascinerende. Selv om det er en fryktelig historie musikken beskriver er musikk utrolig flott.

  2. me sier:

    Fine ord fra deg også her gamle ugle. Ønsker deg en fin søndag. Skal ta meg tur ut i solskinnet. 🙂

  3. Bente sier:

    Hm..Jeg ser deg helt for meg… Med lys stue og fin musikk..
    🙂
    Kos deg videre

  4. Mormor sier:

    Jeg må ta en time eller to med litt musikk-terapi i dag, tror jeg, helt egenvalgt og variert.
    Ha een flott mandag 🙂

  5. mindomin sier:

    Herlig søndag, har hatt dette diktet i bakhodet siden jeg leste det, og gledd meg til sofa og musikk når jeg får til det. Jeg har litt andre toner jeg hører på, men med en bok eller strikketøy, eller kanskje ingen ting, så varmer en stille stund.

    Får forresten lyst til å prøve å høre Sjostakovitsj, diskusjonen din med me, den skaper nysgjerrighet 🙂

    • gamle ugle sier:

      Sjostakovitsj byr på både silkemyk og mer hardslående musikk. Anbefales å ta et lytt.
      Det er mye annen musikk som gir en stille stund. I mange genre. Det er så mye å ta av.
      Av og til trenger jeg disse sarte pianotonene –

Legg igjen en kommentar

