«alle burde…»

«ALLE BURDE…»
Jeg kikker i et blad, det dumpet
ubedt ned i postkassen min.
Neida, jeg skal ikke abonnere,
håp ikke på det, utgiver.
Men jeg blar litt, det ser
riktig så lekkert ut.
Er rettet inn mot kvinner,
forstår jeg.

«Alle burde ha en coach»,
leser jeg og tenker:
Coach er sikkert bra for noen.
Men «alle burde…»?

Dette «alle burde»
fortsetter å gnage i meg.
Og jeg minnes å ha lest:
«Alle burde ha personlig trener»
og mange andre alle-burde-utsagn også,
husker ikke helt om hva.

Jeg tenker: Nei.
Nei og atter nei.
Alle burde ikke,
slett ikke,
ha det samme.
Det tror jeg ikke på.
Hvis det er et eneste «alle burde»
jeg kan gå god for, så er det:
Alle burde få finne ut selv
hva de trenger,
hva som gir dem mening.
Punktum.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt, relasjoner. Bokmerk permalenken.

11 svar til «alle burde…»

  1. Mormor sier:

    Det burde de få lov til.
    Ha en formaningsfri dag og en mormorklem 🙂

  2. mirapisani sier:

    Nemlig! 😀
    Ønsker gamle ugle en fin uke. 😉

  3. Punktum. Nemlig. Amen.
    Sånn er det med den saken 🙂
    Ha en flott mandagskveld 😀

  4. Bente sier:

    Enig!
    Dessuten hørte jeg på tv idag at alle kvinner har rett på glatt hud!? Hva er dette med «alle» ?

    • gamle ugle sier:

      Dette ordet alle er vel noe reklamebransjen liker å bruke, og media kanskje. Kanskje slutter de snart, når de oppdager hvor upåvirkelige vi blir av det, vi som er folk flest?
      Rett på glatt hud, har du hørt på maken. Retten til å være seg selv, med rynker også, sier jeg.

  5. Det er bare en som vet best hvordan det er å være meg! Så enkelt, likevel så klokt!

  6. Tilbaketråkk: Kvinners evige samvittighet og frykt for å være seg selv : Hjem og familie

Legg igjen en kommentar

