det er slutt

DET ER SLUTT
Det er slutt på
bagatellisering
blidgjøring
bortforklaringer

Det er slutt på
pleasing
polyanna
påpynting

Det er slutt på
skjønnmaling
skuebrød
staffasje

Det er slutt på
å la ligge
å lukke
å låse

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i identitet, makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

8 svar til det er slutt

  1. Mormor sier:

    Takk for det.

    Det er begynnelsen på
    gjenkjennelse.
    på oppklaring i stroka innafør.
    Det er starten på
    egenverdets hevdelse.
    Det er veien videre
    man starter på.

  2. Her har jeg mye å lære:) Det er balansengangen jeg syns er vanskelig. Noen ganger er man polyanna, men man kan jo også bli for opptatt av å ikke please, tenker jeg:)

    • gamle ugle sier:

      Dette diktet har sin kontekst, og har vel sprunget ut av ekstrem tilpasning, nærmest selvutslettelse, som ideal, med usunn, vil jeg si, selvbeherskelse som resultat.
      Ordet pleasing brukes her med dette som bakgrunn. For meg handler det ikke om å ikke behandle andre ordentlig eller være hjelpsom og støttende. Det handler vel mer om avgrensning og ekthet, tror jeg. Pleasing er i denne sammenheng en slags omvei til aksept, som i det lange løp ikke er spesielt hensiktsmessig, tror jeg.

      Samtidig kan jeg selv lese diktet i større samfunnsmessig perspektiv. Viktig å si fra og kalle en spade en spade, tenker jeg, selv om det gjør litt vondt å gi slipp på illusjoner. Det handler vel om etikk også dette, å si fra om urett, både på andres og egne vegne.

  3. qvinde-hast sier:

    Ja, når nok er nok er det ingen vei tilbake. Det er som å trå inn i en ny verden, fri for spill og overfladiskhet, befriende, men samtidig litt ensomt. Gamle relasjoner forsvinner, noen består og nye kan forhåpentlig komme?

  4. bibbi sier:

    For meg er dette en befriende tekst Gamle Ugle. Jeg er ikke den samme som før, og de som kjennte meg før, vil nok tom. kunne kalle meg kvass, og etter det jeg har vært gjennom, blir det for meg en hedersbetegnelse.
    Riktig god helg til deg.

    • gamle ugle sier:

      Det er befriende for meg også dette, og etter hvert ikke bare kunne skrive dette, men oppleve at det kjennes sånn også, i praksis, det er ubeskrivelig.
      Kvass handler om dem som sier det ordet, tror jeg. Jeg er enig, hedersbetegnelse kan det godt kalles.
      Ha en fin helg.

Legg igjen en kommentar

