systemsnakk

SYSTEMSNAKK
Skulle ønske systemet kunne si:
Det er bra nok.
Du trenger ikke streve mer.
Det er godt nok,
under de gitte forutsetninger
og rammer.

Men jeg kan ikke høre
systemet si dette.
Jeg hører bare: Krav, krav, krav.
Det blir nok aldri fornøyd systemet.

Er det jeg selv som pisker meg selv
sier du?
Da lytter jeg lydig til deg
og sier til meg selv:
Det er bra nok
under de betingelsene som gjelder.
Slapp av.
Ta vare på deg selv,
sier jeg inntrengende til meg selv.

Og jeg sier det kjempehøyt,
slik at systemet skal høre det.
Så vet systemet det også,
tenker jeg.

Og så venter jeg litt
og håper systemet
vil applaudere.
Og si: Så bra!
Du sa det selv.
Det er sånn det er.

Men systemet kommenterer ikke.
Nei, ikke en av systemets representanter
åpner kjeften for noe annet enn:
Krav, krav, krav.
Systemet viser det i sine
manglende gjerninger også.
Dets uberørthet er talende.
Hørte ikke systemet min høye stemme?

Så skjønner jeg at
de tar feil de som sier
det er bare selvsnakk.
Det er systemsnakk dette.
Som smyger seg
langt inn i meg
og blir til selvsnakk.
Dobbeltdose blir til multiple doser
med stadige krav og aldri bra nok.

Er det rart jeg er sliten?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

12 svar til systemsnakk

  1. Mormor sier:

    Det er bra nok.
    ‘Blås i systemsnakk.
    Det er bra nok.
    Ikke ta opp systemsnakk.
    Det er bra nok.

  2. bibbi sier:

    Jeg skjønner meget godt, at du er sliten.
    Kravene som stilles, den evige runddansen, møter der ingen egentlig bryr seg om hvem man er.
    Det handler om penger og atter penger, og det er visst greit med kvikk-fiks, så lenge et menneske sier, at det hjalp.
    For noen av oss er det hvile, som gjelder, men det virker å være ukjent for systemene. Ondt skal ondt fordrive, og arbeid er den eneste løsning alt i alt.
    Jeg blir matt, når skal de lære, når skal de begynne å forstå?

    • gamle ugle sier:

      «When will they ever learn», sang vi på søttitallet, det handler om miljøvern den gangen. Tenker at det trengs noen andre politiske toner snart. Og tror nok at det kommer, mener historien viser det. Men det tar tid og det gjør vondt.
      Mitt lille bidrag er å ironisere litt over ordet selvsnakk, som jo er moderne, og som er greit nok, til sitt bruk. Men alt kan ikke lasses over på den enkelte, når systemene fører oss på ganske uheldige veier, etter min mening. Og jeg er ikke alene om å mene det.
      Men det handler om penger, ja.

  3. adhdrawn sier:

    alle mot alle! One can not defeet the system,only play on the same team….!:( søkk-rik vil den som finner svaret, være…

  4. Sparringmamma sier:

    Det traff rett i midten av mine bekymringer rundt det å være mamma til tre små: Når vet jeg at det jeg gjør er rett? Ved å følge magefølelse, sies det, men hva er magefølelse? Måtte få ut litt her: http://www.sparringmamma.blogspot.no/2012/09/hva-er-mageflelse.html?m=1 Takk for inspirasjon, Gamle(kloke)Ugle!!

  5. Tilbaketråkk: Hva er magefølelse? : Hjem og familie

  6. Tilbaketråkk: reprise: systemsnakk | gamle ugle

Legg igjen en kommentar

