hva vil du?

HVA VIL DU?
Jammen, hva vil du
hun skal gjøre da?
Hvordan skal hun te seg?
Ikke vil du hun skal føle
det hun føler, ikke liker du
tankevirksomheten hennes.
Hva vil du egentlig?
Skal hun være en robot,
uten følelser, programmert etter
dine innskrenkede tankeprogrammer?
Innstilt på å please deg,
repetere dine leveregler,
frykte gud eller andre autoriteter,
skjelve av redsel,
synke ned i skam- og skyldfølelse?
Er det det du vil?

Du kunne like gjerne
dømt henne til evig pine,
med det samme.
Hun innretter seg ikke lenger etter
menneskeforakten din.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i barndom, identitet, religion. Bokmerk permalenken.

21 svar til hva vil du?

  1. Kunne både vært en streng far eller mann beskrevet i diktet. Jeg ser for meg en mann med menneskeforakt, men det kunne også vært en dame. Sterkt. Jeg følger diktene dine, og abonnerer så jeg får dem på mobilen min! Selv om jeg ikke kommenterer, så vit at jeg tar dem innover meg. Kjersti

    • gamle ugle sier:

      Du kan lese inn i diktet den autoriteten du selv vil. Jeg prøver å renske de fleste diktene fra min helt særegne kontekst.
      Men også for meg ligger det flere betydninger her. Kanskje handler det om makt / avmakt, og verdier?
      Så hyggelig at du får noe utav diktene mine. Som jeg kanskje har sagt før, de aller fleste av dem er skrevet for noen år siden. Jeg går noen runder med forståelsen, og får mer perspektiv på det. Og da hjelper det å legge dem ut her på bloggen.
      Jeg er glad for alle som leser, og selvfølgelig også kommentarer, når noen har det, de gir meg ny innsikt.

  2. Mormor sier:

    Det er vel det spørsmålet vi stiller oftest, kanskje?
    Både til oss selv og til andre?
    Og blir stilt.
    Hva vil du, da?

    • gamle ugle sier:

      Ja mormor, det tror jeg også. Det kan vendes både ut og inn, dette spørsmålet her.
      Handler for meg om verdier. Tenker at vi gjerne kan snakke mer om det.

      • Mormor sier:

        Men ser man det? Jeg mener, ser man verdien i spørsmålet og verdiene man gjerne vil peke på? At mennesket må få være sitt eget?
        Misforstå meg riktig, veiledning og oppdragelse må nok til, men å undertrykke et annet menneske og kreve at mine verdier skal blir dets, er å gå for langt, synes jeg.

        • gamle ugle sier:

          Jeg tenker at det handler om avgrensning ja. Det er en viss fare for at man kan utsette andre for undertrykkelse hvis man selv har opplevd det. Derfor må dette brytes.

          Da skulle jeg ønske at vesenene våre, barnehage, skole, helse og sosial, nav osv osv hadde bevissthet om dette. Og at de fine ordan ikke dekket til praksis, men at ord som avslører fikk sin plass. Som keiserens nye klær.
          Ønsker at menneske fikk være subjekt, ikke objekt for andre. Alt for mye er instrumentelt nå for tiden, synes jeg. Så fikk vi heller ha litt mindre penger og kjøpekraft –
          Det var dagens systemspark.

  3. bibbi sier:

    Sett fra mitt ståsted: de ville så mye. Hun måtte ikke tenke så mye, analysere, rett og slett slutte å være seg selv. Være litt mere positiv. Ta seg litt sammen. Kunne bli så mye enklere for alle det.
    Det er bare det, at det går ikke i lengden.
    En god søndag til deg Gamle Ugle.

    • gamle ugle sier:

      Enklere for hvem, er mitt umiddelbare spørsmål.
      Nei, glatte over og utslette seg selv, det går ikke i lengden, det blir uhelse utav det.
      Gjelder å få bli subjekt, ikke objekt for andres virksomhet. Håper noen maktmennesker snart forstår det tilstrekkelig til at det skjer noe i visse virksomheter.

      God søndag til deg –

  4. Madam Ink sier:

    Den traff!
    I min situasjon pr nå tenkte jeg faktisk på det berømte bygdedyret`s makt på små steder.
    Har ei venninne som kjemper i mot det der hun bor. Hun har mot sin vilje blitt gjenstand for deres oppmerksomhet og dets makt er på noen steder ubeskrivelig stor..
    Det har blitt så ille at de som familie vurderer å flytte. Alt fordi hun tok opp et viktig, men for noen, tydeligvis et «sensitivt tema» på et foreldremøte.
    Min rolle i dette er å være ei venninne som lytter og forstår.

    • gamle ugle sier:

      Der ga du diktet nok en mulig kontekst. Takk for det.
      Ja bygdedyret eller for den slags skyld bydyret, slektsdyret eller systemdyret, det finnes nok overalt. Å ikke innordne seg konsensus eller koste under teppet kan koste dyrt.
      Dette kan være veldig vondt å stå oppi, det kan ramme så inderlig hardt. Godt at hun har deg som kan lytte og se det utenfra, sette det i perspektiv. Det hjelper, er min erfaring.

    • bibbi sier:

      Gjenkjenner både bygdedyret, og bydyret, og det kan bli farlig trangt å bli værende. Jeg flyttet.

  5. me sier:

    Hei gamleugle. 🙂
    Titter innom igjen etter noen travle dager. 🙂

    Hva vil du?
    Hvem er denne du?
    Kan være så mangt.
    Et eller annet som stopper en fri flyt av utvikling.
    Religion eller andre «autoriteter» som hele tiden ser deg og dømmer alt du gjør. Dogmatisk.

    Det er ingen vits å innrette seg lenger.
    Barn skjønner ikke stakkars.
    Synd.

  6. me sier:

    Barn skjønner ikke det, stakkars. Synd.

    • gamle ugle sier:

      Svarer på begge kommentarene dine her: Du kan lese det som du vil ja, autoriteter finnes overalt.
      Og den som er i maktposisjoner har et særlig ansvar. Jeg tror vi trenger å snakke mer om det…
      Barn er prisgitt de voksne, det er helt klart.

      Jeg forstår du har hatt travle dager, håper det går bra med deg. Høres.

  7. mirapisani sier:

    Hmm.., noe å tenke på i kveld.

Legg igjen en kommentar

