varmen din, hjelper

VARMEN DIN, HJELPER
De trenger merke varmen din, hjelper.
Da vet de at de minste barna er trygge.
Da er det som om du, hjelper,
løfter barna opp, holder dem tett inntil deg,
trøster dem.

Og de større barna og tenåringene,
som fryser alene,
de trenger også din varme, hjelper.
Trenger å vite at de ikke er alene
i fortvilelsen, i redselen.

Når de merker varmen din, hjelper,
vet de at du er der for dem.
Da blir de ikke så redde.
Da trenger de ikke
flytte ut av kroppene sine.
Da kan de merke seg selv, følelsene sine.
For du, hjelper, ser på dem
med varme i blikket ditt.
Og de hviler i din varme.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, makt og avmakt, relasjoner. Bokmerk permalenken.

17 svar til varmen din, hjelper

  1. Hanne Qvist sier:

    Og takk for varmen din, gamle ugle, dine ord hjelper!

  2. bibbi sier:

    Og da varmen ikke var der sa hun: jeg mottar det du sier, og det kjennes så kjølig.
    Svaret hun fikk var: du vet da, at jeg ikke er kjølig?
    Å vite hjelper ikke mot det du kjenner, tenker hun….

    En god fredag til deg.

    • gamle ugle sier:

      Og hun hadde rett, varme skal kjennes og føles, ikke tørt opplyses eller teoretiseres om. Dette klinger hult…
      Huff.

      Og jeg gjentar sikkert meg selv når jeg sier: det er menneskelighet som trengs. Menneskelig varme. Hvorfor er det så vanskelig?

      God fredag til deg også.

      • bibbi sier:

        Ja, hvorfor skal det være så vanskelig? Den episoden jeg nevnte her skjedde siste uke, og hva skal jeg si, jeg sa fra, men tror ikke det nådde frem desverre.
        Kanskje enkelte er redd for menneskelighet og varme, og da er det lettere å informere om, at de er faktisk varme og greie mennesker, men det hjelper så lite, når det ikke kjennes.

        • gamle ugle sier:

          Huff, dette var trist å høre.
          Jeg kan jo ikke uttale meg om den konkrete episoden du forteller om. Men min kunnskap om relasjoner tilsier at folks opplevelser er som de er. Opplever ikke folk varme, ja så opplever de ikke det.
          Og det kan godt hende, igjen mer generelt sagt, at det handler om hjelperne selv.
          For alle mennesker er jo stasjonert i seg selv, og kan ikke pålegge andre opplevelser som ikke er deres.

  3. Maryathome sier:

    Det betyr mye å møte et menneske som bryr seg.
    Varme er jo ikke noe jeg kan si at jeg har. Det må andre si noe om at de opplever. Og ikke alle vil oppleve det på samme vis. Vi «treffer» jo hverandre på ulikt vis. Jeg tror ikke det er noen løsning å teoretisere varme og trygghet. Et menneske som er som du skriver «stasjonert i seg selv», som er tilstede, nærværende, som ønsker å lytte og lære – jeg vil tro at det nesten er en automatikk i at dette mennesket også kan tilby varme?
    Ut fra bloggen din opplever jeg deg som varm! Du trengs,gamle ugle.

    • gamle ugle sier:

      Ja, vi treffer hverandre på ulike vis, og derfor er personlig kjemi så viktig i hjelpervirksomhet.
      Og som du sier, opplevd varme kan bare de som mottar den si noe om. Jeg tror dessuten at denne følelsesmessige delen av relasjonen formidles mye i det nonverbale. Tonefall, blikk, bevegelser, mimikk osv

      Når dette er sagt, så tror jeg det går an å jobbe med seg selv. Det synes jeg, som selv er utdannet hjelper og har praktisert som det i mange år, er en viktig del av hjelperutdanningene. Og det begynner alltid med å kjenne seg selv ja. Og om holdninger og verdier, som sitter dypt i kroppen, og som har røtter tilbake til tidlig i livet.

      Jeg blir glad for å høre at du opplever meg som varm, gjennom ordene her på bloggen. Jeg kan ikke si noe mer om det, tror jeg.

  4. Mormor sier:

    Medmenneskelighet er varme.
    Takk medmenneske.

  5. mirapisani sier:

    OFF! Bak ordene…

  6. Varme, fine ord 🙂 Det er mange mennesker som kan hjelpes med omtanke og varme ♥

  7. Tilbaketråkk: tyveri og svik & en reprise | gamle ugle

Legg igjen en kommentar

