såret hennes

SÅRET HENNES
De la merke til
at hun hadde et sår.

Hun prøvde å skjule det,
men de så det.
De pirket i det,
irriterte det,
gjorde det større.
Enda mer synlig
ble såret hennes.

Hun ønsket å forsvinne.
Ville helst slippe å være der,
eller bli usynlig.
Eller såret måtte forsvinne.
Slik at hun kunne bli som de andre,
uten det store krateret av et sår.

De la merke til såret hennes.
De så det.
Lot det ikke i fred.
De så det.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i barndom, følelser og tanker, relasjoner. Bokmerk permalenken.

8 svar til såret hennes

  1. Mormor sier:

    Ikke et merke
    skal det være.
    Ikke et sår skal sees.
    Aldri annet
    flotte flater…

  2. Bente sier:

    Jeg gråter når jeg leser dette.

    • gamle ugle sier:

      Bente, det kan jeg forstå. Dette diktet er heller ikke nytt. Jeg tok det frem etter å ha lest flere innlegg om mobbing, på ulike blogger, de siste dagene.
      Ja, dette er til å gråte over.

  3. Annabella sier:

    Jeg vil at du skal vite hvor mye du, Gamle ugle, hjelper meg.
    Å lese diktene dine er terapi.
    Det å gråte når jeg leser dine dikt, er trygt på en måte.
    Det å bli frustrert når jeg leser dine dikt er også trygt.
    Det å bli sint når jeg leser, også trygt.
    Fordi du forstår.
    Jeg kan få være meg selv og vite det er helt i orden.
    Takk.

    Det å lese alle bloggene til mennesker med erfaring har lært meg at det er faktisk ikke meg det er noe galt med.
    Så mange mennesker som ser det samme uten å ha kjent hverandre, kan ikke bety annet enn at det er systemet som svikter.
    Når jeg har protestert, har det faktisk vært en reell grunn.

    Jeg tillater meg derfor nå og faktisk velge selv.
    Leger og terapeuter får si hva de vil.
    Jeg vet best selv hva som er bra for meg.
    Jeg vet også best hvilken terapeut, om jeg skulle trenge det igjen, som også er best for meg.
    Den jeg velger selv.
    Den jeg da vil velge er et menneske som ikke er terapeut på papiret. Hun er hjelpepleier. Hennes kunnskap og evne til å se mennesket, er uvurderlig.
    Ingen skjema, ingen tester, ingen målig.
    Bare menneske.

    Det å vite dette, er trygghet for meg. Da vet jeg at jeg også kan klare meg.

  4. gamle ugle sier:

    Nå ble jeg rørt. Takk for en utrolig varmende tilbakemelding.

    Jeg opplever det som deg, tror jeg. Å bli møtt av mennesker, virkelige mennesker, er det ene nødvendige. På nettet møter jeg mange slike ordentlige mennesker.

    Mine dikt er skrevet som terapi for meg, over noen år. Uten dem vet jeg ikke hvordan det hadde gått med meg. Det er også en del av min selvdrevne terapi å legge dem ut på nettet. Bare slippe dem ut, og erfare at de tåles. Kommentarer som din hjelper meg videre, for jeg merker; noen leser, forstår og tåler.

    Og jeg ber en stille bønn om at helsevesenet og andre vesener begynner å la folk få være subjekter, ikke objekter som skal fikses på.

    Takk igjen, for din verdifulle respons.

  5. Maryathome sier:

    Det er en kamp som det tar evigheter å vinne (føles det som).
    Det handler om å skape rom for og gi seg selv lov til å ta plass som et sårbart menneske i verden
    uten å måtte si unnskyld for det.
    Vårt erfaringsgrunnlag, kroppen vår, kan ikke nærmes med militærstøvler.
    Her trengs det tid, vi tar av oss på beina og trer forsiktig innenfor. Om vi får lov.

    • gamle ugle sier:

      Takk for dine ord, som matcher godt min egen tankegang. Det tar lang tid å tåle egen sårbarhet. Og kroppen trenger langsom tilnærming. For den er krenket, kroppen, dypt krenket.
      Å få lov er en gunst, tenker jeg, når jeg leser dine ord.

Legg igjen en kommentar

