arbeidslinja

ARBEIDSLINJA
Hver gang de går på jobb
drar de i krigen.
Andre sier det er bra for dem.
Men de drar i krigen.

Hver gang de skal på jobb
løser kroppene deres ut alarmen.
Det uler og blinker rødt,
kroppene roper: Stopp, stopp!
Andre sier det er bra for dem.
Men de drar i krigen.

Hver gang de drar på jobb
krenker de kroppene sine.
Gjentar fortidens urett,
utsetter seg selv for avmakt
med umulig utgang.
Andre sier det er bra for dem.
Men de drar i krigen.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

17 svar til arbeidslinja

  1. Mormor sier:

    Og blir stilt for krigsrett.
    Jeg tror mange har hektet seg i dette bibelske ordet, den som ikke arbeider, skal ikke ete.
    Det er ikke maskiner man sender i krigen, gid det var.

    • gamle ugle sier:

      Ja, du sier noe, maskiner ja.
      Jeg er litt kjettersk i dag, etter å ha restarbeidet. Og da tillate jeg meg litt krasse og ensidige ord. Av og til er det positivt (hi hi) å skyte skarpt, for meg.

      • Kjettersk?
        Realistisk, tenker jeg.
        Å våge å beskrive det som er,
        slik det er …
        Kjettersk?
        Tappert, tenker jeg.
        Takk, sier jeg.

        Dette passer perfekt sammen med noe jeg skriver på, om helsevesenet som usynlig krigssone.

        • gamle ugle sier:

          Takk til deg for dine ord. Da jeg leste dem tenkte jeg: nødvendig å beskrive dette.
          Og jeg ser nå at dette ikke diktet ikke trenger handle om arbeid, men om andre krigssoner også. Som noen mener er bra for noen.
          Takk igjen for dine støttende ord. De betyr mye.

  2. Mormor sier:

    Skarpt må det være, løskrutt duger sjelden 🙂

    • gamle ugle sier:

      Ja, av og til duger ikke det løse. Så får man heller ta sjansen på å skyte spurver med kanoner.
      Men ja, jeg er skeptisk til ensidig arbeidslinje, og mener at en del mennesker presses til noe de slett ikke har godt av, helsemessig.

      • Mormor sier:

        Jeg tror at det må kunne finnes noen som ser. Men hele regelverket og arbeidsformen hos mastodonten blir for rigid og 1-linjetjeneste har vel kanskje ikke alltid den riktige kompetansen. Tenker jeg.
        Helsen er dyrebar, det vet de som ikke har helse av den gode sorten.

        • gamle ugle sier:

          Jeg undrer meg litt over at alle de sykemeldte, av ulike grunner, er plassert sammen med de arbeidsløse, under arbeidsdepartementet, via Nav. Hallo, hva med spisskompetanse innen helse, i all sin bredde?
          Tror nok det er mange som savner de gamle trygdekontorene ja.
          Og penger, som vi alle må ha for å leve, er et sterkt maktmiddel.

          • Mormor sier:

            Det var denne visjonene da. Om bare en dør inn. Som de med litt gangsyn sa at ikke kunne fungere. Høybråten er ikke glad for å bli kalt NAVs far, lenger.
            Penger er et de sterkeste maktmidlene som finnes i dagens samfunn. Og ve dem som lite har.

            • gamle ugle sier:

              Penger er som vanlig svaret ja. Dessverre har vi, som en sa til meg her en dag, rotet oss opp i en situasjon hvor det ikke lenger er vi som styrer «over» pengene, men pengene har tatt styringa over oss.
              Men stopper kroppen, ja så stopper den, noen ganger er det sånn.

  3. bibbi sier:

    Dette diktet tar meg tilbake til en periode, der jeg prøvde, å komme meg tilbake til jobb. Husker jeg satt på bussen tidlig på morgen, og kjente jeg hadde knuter i magen. De ble enda verre, i det jeg gikk inn døren på jobb, og vel hjemme kom aldri søvnen, før neste dag tok til igjen.
    Godt sammenlignet GU, det var som å gå i krigen, hver dag over en periode, og det går ikke i lengden for en del av oss.

    • gamle ugle sier:

      Ja, dette kunne man si mye om. Jeg har prøvd å få frem i diktet, at dette kan være som å kjøre reprise på reprise, av fortiden. Og jeg vet det snakkes om eksponering, men det kan lett bli gjentagelser av anspenthet og avmakt, i stedet. Man kan ikke gå ut i krigssonen igjen, uten å være klar for det. Og det vet man bare selv, tror jeg.
      Og å bli klar for det, det kan ta tid, og noen ganger går det ikke. Og det må være greit.

      Ja, jeg synes dette skal frem i lyset.

      • bibbi sier:

        Jeg er enig, man vet det nok bare selv, når man er rede til å gå ut i krigssonen.
        Det ligger mye gjentagelser av avmakt, å gå inn i dette for å tilfredsstille et system.

  4. Hanne Qvist sier:

    Og hva er arbeid? Er det bare lønnet arbeid som teller?? Tenk på alt arbeid som nedlegges i hjemmene og samfunnet rundt om som liksom ikke er verdt noe lenger. Som stell av hjem, pass av barn, syke og gamle, og det å ta vare på seg selv og sin helse. Det er nok mye som har gått tapt med kvinnefrigjøringen og velstandsutviklingen. Dobbeltarbeid er neppe sunt for de fleste.

    • gamle ugle sier:

      Dobbeltarbeid ja, jeg leste at familien er en underbemannet bedrift.
      Jeg er nok av dem som ikke vil skylde på kvinnefrigjøringen i denne sammenheng. Jeg er såpass gammel at jeg vet hva det har betydd for meg. Derimot kan jeg henge med på velstandsutviklingen og materialismen kanskje.
      Og jeg tror denne litt ekstreme økonomifokuseringen har sin pris. I Norge er vi så få mennesker, sies det, at alle må i arbeid.Men skal veksten fortsette, i verden, spør jeg.
      Og jeg spør også – hva med å se litt på hvordan arbeidslivet er organisert?

      Ellers er jeg enig med deg, det er mange oppgaver som trengs utføres, som ikke er lønnet arbeid. Du nevner familien, jeg ser også de mange humanitære oppgaver som ligger der. Men som vi ikke lenger lønner folk for å gjøre.

  5. Tilbaketråkk: musikk og diktreprise | gamle ugle

Legg igjen en kommentar

