nerver

NERVER
Barnet hørte dem si:
Det er nerver.
Lyden av ordet, nerver, fikk det til å
knitre og sprake inni henne.
Hun så for seg tynne strenger som sto og dirret,
på en vond og gjennomtrengende måte,
helt ubeskyttet.

Dårlige nerver, hørte hun dem si.
Hun tenkte på
overbelastede elektriske anlegg,
årsak til mang en katastrofebrann i byen hennes.

Og nerveordene skapte bilder inni henne
av noe som var så skjørt, så skjørt.
Mennesker med nerver kunne gå i stykker,
helt i stykker, slik at de ikke kunne repareres.
De måtte behandles som glass eller fint porselen.

De voksne snakket derfor nødig
om nervemenneskene.
Og de sa ordet nerver lavt og raskt,
som om bare det å si det kunne føre til
nye alvorlige brister.
Eller spre nervesmitte, i all sin farlighet.

Men ingen fortalte henne at
nerver har vi alle.
Hele kroppen er full av nerver.
Uten nerver stopper mennesket.

Og ingen fortalte at
noen ganger blir verden
for mye, for noen og enhver.
Fortiden, nåtiden
og tanken på fremtiden kan bli
for mye,
for mennesker.
Inkludert alle nervetrådene,
de som sender beskjeder
etter urgamle oppsett.

Noen ganger må rett og slett mennesket,
med sine mange nerveforgreininger,
hvile seg.
Ta en god pause,
komme til hektene.
Sakte starte seg selv opp igjen.
Kanskje på nye måter?
Men ingen fortalte henne det.

Voksne med ord som skapte
usikkerhet, misforståelser og frykt.
Og kanskje fordommer?
Tenker jeg nå.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i barndom, makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

8 svar til nerver

  1. bibbi sier:

    Nerver ja, et ord som fløy raskt forbi i min barndom. Det var noe skjult og hemmelig ved det ordet, og litt farlig, men såpass ofte fløy det forbi, at jeg så for meg magre bleke damer med hvit porselenshud, og de tålte ikke støy..
    Gir mange assosiasjoner dette diktet Gamle Ugle, og fortsatt hviskes det samme ordet har jeg erfart.
    En god søndag til deg Gamle Ugle.

    • gamle ugle sier:

      Diktet sprang ut at ditt blogginnlegg om tema. Ja, det var noe fordekt over måten mennesker med nerver ble omtalt. Og som deg forbinder jeg det mest med damer.
      Det sitter nok dypt i kulturen dette, tenker jeg.
      God søndag til deg også.

  2. Mormor sier:

    Har vi kommet så veldig mye lenger når det gjelder «nerver»?
    På overflaten kanskje? Men det er omtrent som med CO2, uten kan ikke mennesket eksistere.
    God søndag 🙂

    • gamle ugle sier:

      Nei mormor, jeg tror ikke vi har kommet så mye lenger. Vi har bare litt andre ord kanskje, og noen ganger snakker vi muligens høyt og støyende om det, men på en like fordomsfull måte, tenker jeg av og til.
      Nerver er helt nødvendige ja.
      God søndag til deg også.

  3. Maryathome sier:

    Når verden blir for mye, når forvirringen slår inn, og kroppens «holde-ut-modus» er på overtid – skulle hengekøya stått klar. Et par varme hender, et pledd og myke ord. #ønskedrøm

    • gamle ugle sier:

      Oj, der kom ord som virkelig varmet. Kunne ikke kjent meg mer igjen. Kroppens «holde-ut-modus» på overtid, ja sånn er det.
      Takk for ordene dine – de bare suste rett inn.

    • Takk for fine tanker. Jeg leser en bok om «The Tidal Model», og der handler det om å møte mennesker som trenger hjelp på den måten du beskriver. «Hva er din historie?» «Hva trenger du mest, akkurat nå?»

      • gamle ugle sier:

        Jeg kjenner ikke den boken. Jeg har mitt tankegods fra en kombinasjon av egen hjelperutdanning, lang erfaring som hjelper, diverse mennesker og teorier jeg har møtt underveis, og ikke minst fra min egen gode hjelper, som var der når jeg trengte det. Dette siste gjorde at jeg kunne begynne å hjelpe meg selv på samme måte som jeg har forsøkt å hjelpe andre.
        Tenker som akademiker at disse tankene har noe grunnleggende ved seg, men at det dukker opp i ulike ordforkledninger.

Legg igjen en kommentar

