tid og tillit

TID OG TILLIT
Hun klager til hjelperne sine,
sier: Det tar så lang tid dette.
Jeg må jobbe, jeg må velfungere som før,
jeg har ikke tid til dette.

Da svarer hjelperne:
Det tar tid, du må huske på at
du har båret på dette et helt liv.
Det er lenge det.

Og hun hører seg selv tenke:
Hører du det Jens?
Hører du?
Det tar tid, Jens, for noen tar det tid
å ordne opp i et helt liv.
Det tar nesten all tilgjengelig energi.
Og det kan ikke fikses med
jobben som medisin,
det har jeg prøvd, i mange år.

Nei, nå trengs noe annet;
å bli gitt tillit til å bruke
den tiden som behøves.
Men det er langsiktig investering.
Hører du det, Jens?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt, stillhet og tid. Bokmerk permalenken.

18 svar til tid og tillit

  1. Om Jens hører?
    Det vet jeg ikke.
    Om noen hører?
    Noen hører.
    De som er på vei mot samme innsikt.
    Og de som er i samme innsikt.

    Om de som trenger å vite dette hører?
    De som bestemmer hva slags tid vi får?
    Det vet jeg ikke, jeg gjør virkelig ikke det.
    Jeg kan ikke vite det.
    Jeg kan ikke engang håpe det.
    Er ikke i stand til å håpe det.

    Men dette vet jeg:
    Hvis vi ikke sier det, da hører ingen det!
    Så si det! Og si det!
    Og si det igjen!
    MeD mange stemmer, fra mange ståsted!
    Mal det i sterke farger!
    La fragmenter danne mosaikker av ord og bilder!
    Spill det i vellyd og dissonans!
    Vis det med kroppen!
    Send budskapet ut som løvetannfrø i vinden:
    T T T

    TING

    TAR

    TID

    • gamle ugle sier:

      Takk for din sterke respons.
      Dette diktet har en liten historie. Det havnet på Bjurstrøms bord, i forbindelse med ekspertgruppen hun hadde mht NAV-reformen for et par år siden.
      Det var en av mine hjelpere som distribuerte diktet dit pluss i et hjelperfora på nettet.

      Så noen har lest det, men jeg tror det trengs mange runder, fra mange mennesker, i uavlatelige mange variasjoner –

  2. bibbi sier:

    Ja, ting tar tid, og for noen kan det ta et helt liv.
    Følger opp Ingrids ord, man må si det samme igjen og igjen, så når det fram til enda flere.
    En god dag til deg GU.

    • gamle ugle sier:

      Jeg lot meg inspirere av deg og ditt innlegg om «god butikk». For oss (jeg er en av dem) som har strevd et lang liv og gjort det vi kunne og nok drevet litt rovdrift på helsa vår, så er det nærmest et hån å bli møtt med: tenk positivt, trim og jobb, for da ordner alt seg.

      Ønsker deg en fin dag.

      • bibbi sier:

        Så fint når ord kan inspirere, det går den andre veien også vet du.
        Når liv med, tidlige store utfordringer blir møtt med, tenk positivt, det er ditt valg, da går det galt for flere av oss tenker jeg, og for egen del, når man har vokst opp med og tekkes andre, så holder ikke kvikk-fiks. Det forlenger lidelsen, helt til noen våger å stoppe opp å si: dere trenger ikke kvikk-fiks, dere trenger noe helt annet, og det vil ta tid, den tiden dere trenger. Blir litt engasjert her på formiddagen, da jeg har et par stykker nær meg, som går gjennom hjelpeapparatets hjelpesløshet for tiden, og frustrasjonen er svært stor, likedan frykten for å miste pengene, slik skal det ikke være.

        • gamle ugle sier:

          Jeg skrev dette diktet for noen år siden, da jeg ennå hadde noe med NAV å gjøre. Husket på det ifm diskusjonen hos deg. Frykten for å havne hos NAV blir man ikke kvitt så lett. Klorer meg fast til selvråderetten.

          Jeg tror at når penger og kontroll får forrang for mennesker og tillit, da er det fare på ferde. Dessverre er det enkeltmennesker som må ta støyten for dette. Inntil det kommer til et punkt.., men det punktet tar det tid å nå, er jeg redd for.

          • bibbi sier:

            Skjønner svært godt, at du klorer deg fast til din selvråderett.
            Det kan se ut til, at ved å utøve ulike former for kontroll, skal det gi penger i kassen. I stedet er det, som du sier GU, enkeltmennesker som her får ta støyten. Og jeg venter og venter, til det kommer til dette punktet, at dette snur.

  3. Mormor sier:

    Og tiden rinner ut
    for kroppen trenger svar.
    Krever og krever
    tid.
    Som ingen gir eller har.

  4. mange takk til alle for fine kommentarer! ❤

  5. Tilbaketråkk: reprise: tid og tillit | gamle ugle

Legg igjen en kommentar

