i døråpningen

I DØRÅPNINGEN
hun står i døråpningen
veksler mellom å vende blikket
mot deg der inne
og mot livet utenfor

nøler med å forlate deg
for du er så redd
vil ikke hun skal gå
hun føler ansvar
men tenker at
skyldfølelsen må bli igjen
inne hos deg

din trygghet
var en gang hennes trygghet
tross det innestengte
begrensningene
hvis hun forlater deg
blir tryggheten igjen der inne?

hun nøler med å gå ut
du er så redd for det der ute
hun lengter etter friheten
men frykter den også

ja hun lengter etter frihet
fra skyldfølelse
fra trange halvmørke rom
men hvor er tryggheten hennes?

står nølende i døråpningen
venter

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, identitet, relasjoner. Bokmerk permalenken.

9 svar til i døråpningen

  1. mormor sier:

    og tiden gjør sitt

    • gamle ugle sier:

      Den gjør nok det, og kanskje venner man seg til venting og nøling, som noe permanent. Evig stående i døråpningen, kanskje det er greit nok det.

  2. bibbi sier:

    Jeg står også i den døråpningen, og jeg begynner å bli lei av å stå der, men jeg blir nok en stund til.

    • gamle ugle sier:

      Jeg har vært der flere ganger, eller jeg tror det er litt ulike døråpninger. Det er som en spiralbevegelse dette, med nye ringer på nye nivåer. Og det er ikke godt å vite hvor lenge.
      Imens er det bare å skrive dikt og leve i overgangen, kanskje.

      • Jeg kjenner igjen situasjonen svært godt. Og har funnet min vei ut. Og har ikke ord for det ennå. Ord som ikke virker belærende, i hvert fall. Dette er en historie som skal fortelles når tiden er inne.

        • PS: Støtter deg fullt og helt i å skrive dikt og leve i overgangen!

          • gamle ugle sier:

            Jeg har flere rom å forlate, tror jeg. Dette diktet ble skrevet da jeg forlot det innerste og mest grunnleggende. Det var helt nødvendig, for å komme videre.
            Jeg må bare vente og la kroppen finne ut av det, på sin måte. Erfaringsmessig trenger den mye tid og aksept.
            Jeg hører gjerne din historie, når tiden er inne.

Legg igjen en kommentar

