de som leter etter feil

DE SOM LETER ETTER FEIL
Det er noen som
leter etter feil hos andre.
De jakter på svake punkter,
ting som ikke stemmer med standard.

Hvorfor gjør de det?
Er det for å rette opp en skakkjørt verden?
Eller for selv å føle seg sterke
eller for å utnytte andre?
Ikke godt å vite, for deres agendaer
er godt skjulte.

Guds utsendte, de jakter på syndernes synder de.
Og verst og størst av dem var egenkjærligheten.
Sjelden har hun følt seg
så totalt feil
som under deres granskende blikk.

Mobberne jaktet på
svakheter, feil og mangler.
De fant det hele tida,
det meste var feil med henne.
Sjelden har hun vært så fortapt.
Gjør meg usynlig, var hennes ønske.

Hjelperne jakter også, på det som
ikke stemmer med standard.
De er utsendt for å reparere feilene,
på aller billigste måte.
Derfor kommer de løpende
med feiltanke-håven sin.
Så er det klart for omprogrammering,
eller hjernevask om du vil.
Nei takk og atter nei takk,
ikke mer feilfokus, tenker hun.
Sjelden har hun vært påført så mye negativitet
som under deres inspeksjonsøyne.

Og hun lengter etter andre tider,
hvor sorteringer i feil og rett
er gått ut på dato.
Registreringsskjemaene støver ned i skuffene,
tillit og romslighet er det som rår.
Lengter etter å merke en ro innvendig,
en trygghet for at
uansett hvordan hun er eller ikke er,
så er hun den hun er.

Og det er helt ok.
Ja utmerket, er det.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt, relasjoner. Bokmerk permalenken.

6 svar til de som leter etter feil

  1. bibbi sier:

    Grøsser litt når jeg leser dette.
    Tanken på alle settinger der man var feil,
    og til slutt søker man hjelp i den tro,
    at hjelpen skal fortelle,
    at man ikke er feil,
    man er seg selv,
    ja, så feil kan man ta.

    • gamle ugle sier:

      Ja, dette er til å grøsse av. Måtte bare ut med det, for om mulig å bli kvitt litt av den gamle følelsen av alltid å bli vurdert og scoret etter rett – feil-skalaer.
      Men det omgir oss hele tiden dette, og det krever mye å stå imot. Ikke spesielt helsebringende dette her.

  2. mormor sier:

    Feil fokus, ikke fokus på feil.
    Fokus på bra, fint og flott.
    Hos den enkelte.

    Da ble det godt.

    Helsefarlig å fokusere på feil.

  3. mirapisani sier:

    Denne tematikken er veldig gjeldende for meg pr. i dag. På reisene mine treffer jeg mange mennesker som jeg må ha kontakt med, enten jeg vil eller ikke.
    ***Ref. Derfor kommer de løpende
    med feiltanke-håven sin.
    Så er det klart for omprogrammering,
    eller hjernevask om du vil. Ref.slutt.
    Dette syntes jeg var veldig godt sagt gamle ugle. Mennesker som bruker så godt som all tid på å undertrykke andre beskytter jeg meg mot. Det underlige er, hvor grusomme de enn har vært eller er, så klarer jeg sjeldent å hate dem. Jeg gjør alt jeg kan for å ikke ta imot negative energier fra dem. Det er det jeg legger i ordet beskytte meg mot dem.
    Jeg har lært meg at ingen skal få tvinge min tanke. Ingen skal få ta fra meg min frie vilje. Nå har jeg den fordelen at jeg så godt som gir blanke beng i hva andre tenker og tror om meg, og det er ganske deilig å slippe å kverne over hva andre har i sitt hode om hva de syntes og tror om andre.
    Jeg klarer å tenke selv.

    Ha en riktig fin uke gamle ugle. 🙂

    • gamle ugle sier:

      Takk for din respons som får meg til å tenke videre. Jeg er også av dem som alltid har holdt på at mine tanker er mine, og jeg skal ha meg frabedt innblanding der. Dette har gjort at jeg har overlevd, tror jeg.

      Det gjelder å beskytte seg mot mennesker som får en til å føle seg feil, på ulike måter, tenker jeg. For mennesket er ikke bare tanker, men også kropp og følelser. Noen av oss har gamle sår som lett kan begynne å verke igjen, hvis vi treffes i de ømme punkter.

      Særlig vanskelig blir det å beskytte seg hvis de kommer med makt i hand.

      Ønsker deg en fin uke.

Legg igjen en kommentar

