klosset elefant

KLOSSET ELEFANT
som en klosset elefant
trampet du inn i hennes liv
en klossete elefanthjelper
ha ha – hun må le
så klossete du var

en latter med gråt i
for du klossete elefant
tråkket over hennes grenser
elefanthjelper som du var
med store føtter

du var stor
i ord
og i egne øyne
jeg er den beste
sa du

du trampet inn
trampet ned
ødela
krenket

klossete var du
hjelperelefant
bare trampet i vei
med elefantføtter
ba aldri om lov
og så deg slett ikke for

hvordan ser det ut etter deg?
kan du ikke rydde opp?
beklage?
hvor er ydmykheten?
og er elefanthjelperen virkelig
så blind og døv?

hjelperelefanten
latterlig er han
kom og se
så klossete han er!

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt, relasjoner. Bokmerk permalenken.

14 svar til klosset elefant

  1. mormor sier:

    Fikk meg på et rart spor.
    Tennessee Wiiliams …
    Må tenke 🙂

  2. jeg ser. Og jeg hører elefanten si noe svært latterlig: «Beklager at du føler det slik.»

  3. bibbi sier:

    Ligner svært mye på de hjelperelefantene jeg har møtt.
    En god dag til deg GU.

    • gamle ugle sier:

      Ja, det finnes nok en del slike elefanter. Ikke bare blant de som kaller seg hjelpere, men også i andre maktposisjoner rundt omkring.
      Fri og bevar meg, sier jeg.
      God fredag til deg.

  4. me sier:

    Jeg tror kanskje jeg har hatt besøk av denne elefanten, ja…
    som trampet inn i livet mitt
    men det var jeg som var klossete
    og forstod ikke at vedkommende
    tråkket over mine grenser
    denne elefanten var også
    stor
    i ord
    og i egne øyne
    var elefanten den beste
    den største og den mest fornuftige

    elefanten trampet inn
    trampet ned
    ødela
    krenket

    klossete var jeg
    som ikke forstod
    som ikke sa stopp
    dette vil jeg ikke

    hvordan ser det ut etter elefanten?
    kan du ikke rydde opp?
    elefant
    beklage?
    hvor er ydmykheten?

    jeg er tråkket i stykker

    • gamle ugle sier:

      Takk for sterke og alvorlige ord. Det er ikke alltid lett å merke at noen tråkker over en, der og da. Å føle seg tråkket i stykker er resultat av dyp krenkelse, tenker jeg.

      Jeg brukte også tid på å komme meg vekk fra «min» elefantkrenker og få satt ord på hva som skjedde. Har kostet meg mye.
      Som jeg skrev et annet sted i kommentarfeltet, elefanten min er etter lang tid blitt mer og mer som en pappfigur.

      Jeg takker deg for at du deler din erfaring her og vil melde tilbake at jeg lytter og føler sinne, på dine vegne.

Legg igjen en kommentar

