budskap

BUDSKAP
Hun hørte dem si:
Arme syndige menneske.
Da var det som det la seg
en svart sky rundt henne.
Best å stå helt stille,
tenkte hun.
Så blir det minst mulig synd.
Og kanskje, tenkte hun, slipper jeg
fortapelsen?

Hun hørte dem sitere:
I meg selv er jeg intet.
Da var det som om
underlaget slukte henne.
Jeg er ingen,
tenkte hun.
Best å ikke merkes.
Så blir jeg
så rett som jeg kan bli,
slo hun fast.
Blir de fornøyde da?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i barndom, religion. Bokmerk permalenken.

17 svar til budskap

  1. Lammelåret sier:

    Jeg blir urolig og sint bare av å lese det!

  2. bibbi sier:

    Jeg grøsser når jeg leser dette GU.

  3. gamle ugle sier:

    Lammelåret og Bibbi – det er sterkt å lese deres reaksjoner. Jeg har bearbeidet dette lenge, men tenker nå at andres reaksjon på dette trengtes. Så takk begge to. Så mye fortielse og knebling og barns ekstreme lojalitet kapsler sånt som dette inn.

  4. bibbi sier:

    Ut i fra et litt anderledes ståsted, kjenner jeg dette svært godt igjen, gjennom det du sier her:
    Så mye fortielse og knebling og barns ekstreme lojalitet kapsler sånt som dette inn.

    • gamle ugle sier:

      Jeg har tenkt en del på hva som er hva her. Og jeg tror ikke det går an å skille religionen og gudsbilde fra resten av relasjonen, det er en salig blanding dette.

      Og det er som om noe forstyrrer relasjonen mellom barn og voksen, som er er så viktig for barnets oppfattelse av seg selv. Dette tror jeg kan være gudsbilder, men også andre ting, jeg kan nevne sykdom, rusmidler osv. Felles kan vel være at barnet ikke får være barn og ikke får nødvendig bekreftelse på seg selv og sine behov.

      Og barns lojalitet setter det i en umulig situasjon, også fordi barnet er avhengig av disse voksne, både materielt, men også psykologisk og sosialt. Her blir det avmakt, tenker jeg.

      • bibbi sier:

        Det ligger mye avmakt i dette for barnet sin del. Jeg synes det er så viktig og bra, at du skriver om dette GU. Det gjelder oss, som i dag er voksne, og har opplevd hvordan nære voksne sviktet sitt barn totalt, men det gjelder også de barn, som dette fortsatt er hverdagen til. De finnes, og det krever gode øyne og mot fra andre voksne, slik at disse barne blir sett, og faktisk får den hjelpen de trenger.

        • gamle ugle sier:

          Jeg er enig, de barna trenger hjelp. Vi som er voksne nå og ikke ble sett, vi vet hvordan det har fulgt oss gjennom livet.
          Avmakt er ikke helsebringende, tvert imot.

  5. mormor sier:

    Grøsser og vender ikke lenger det andre kinnet til.

    • gamle ugle sier:

      Sånn er det med den saken. Ut med det, på blogger og andre steder, med grøssing og annet tilbehør.
      Må ordsettes for å bli ufarlig, og kanskje noen kjenner seg igjen? Kjedereaksjon på ikke-lenger-det-andre-kinn-til?

      • mormor sier:

        Om.
        Noen sier fortsatt: Fy på deg og andre gjør som meg.
        Jeg.. jeg får det bedre, smått om senn.
        Noen finner faktisk ut at «tro og sannhet» ikke setter deg fri, men lenker deg fast. Rart med det, Men heldigvis er vi ikke like 🙂
        Klem i dag 🙂

        • gamle ugle sier:

          Dette med frihet er vanskelig, ikke rart filosofene spekulerte mye på det begrepet.
          Tror dette er individuelt ja. For noen er absolutter og sannheter lenker, og de vil bare ut av det. For andre er relativisme og erkjennelsen av subjektiviteten truende, og de lengter kanskje etter sannheter, svart og hvitt, rett og feil?
          Selv er jeg relativt relativistisk, tror jeg.
          Søndagsklem tilbake…

Legg igjen en kommentar

