smertebilde

SMERTEBILDE
Ut av det mørke ansiktet
rinner blodrød smerte.
Strømmen av smerte treffer jorden,
deler seg, flyter i hver sin retning.

Den ene røde strømmen
blir til et tre, uten grener,
hvor følelser flommer ut
fra treets topp.

Den andre smertestrømmen
finner veien til en kran, som drypper.
Smertedråpene treffer sakte jorden.
Kranen lekker i begge ender,
utvannet smerte spruter ut i toppen.
Forsvinner opp i lufta,
til stjernene.
Ut i evigheten?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker. Bokmerk permalenken.

6 svar til smertebilde

  1. bibbi sier:

    Et sterkt dikt GU.
    Ønsker deg en god dag.

    • gamle ugle sier:

      Takk Bibbi. Skrevet for en tid tilbake, med utgangspunkt i et bilde jeg malte.
      God dag til deg.

      • me sier:

        Sterk tekst.
        Jeg kan ane konturene i bildet.
        -og i følelses livet…
        det må ut
        Et tre som vokser i hurtig tempo, et skaper tre, med lange greiner, noen tynne og flisete, andre floket… Formidleren av kraft og energi til våre liv, drømmer og vår fremtid.
        og krana med de dryppende tåredråper…

        Ha en fin dag!

        • gamle ugle sier:

          Takk for din fine tilbakemelding.

          Kanskje er dette diktet litt annerledes enn en del av de andre, litt dunklere muligens. Så jeg var litt spent på om noen fikk noe ut av det.
          Jeg spontanmalte en del for et par år siden, og da kom bilder som dette ut, av seg selv, på en måte?

          Jeg liker din tolkning, og lar den delta som en stemme i min egen stadige retolkning.

          Fin dag ønsker jeg deg også.

  2. mormor sier:

    LEST 🙂
    Og følt 🙂

Legg igjen en kommentar

