selvhjelp

SELVHJELP
Jeg leser om selvhjelp, på nettet.
Og tenker:
Det er jo meg de skriver om.
Jeg hjelper meg selv
hele tiden jeg.

Så leser jeg videre om
ventelister – på hva, undrer jeg.
Selvhjelpsventelister?

Nei, jeg venter ikke på noen liste nei.
Den eneste jeg venter på er
meg selv, for å si det sånn.

Og leser så om veiledet selvhjelp.
Hjelp, tenker jeg, fri og bevar meg for
villedende veiledning til selvhjelp.
Er ikke selvhjelp nettopp
selv – hjelp da?
Hjelp på min måte, til meg selv, mener jeg?

Det står om effektivitet også,
nei og atter nei takk.
For selvhjelp er for meg
hjelp fra meg selv
til meg selv
i det tempoet som
er mitt eget.

Nei, effektivitet er et malplassert ord.
Er det ikke, rett og slett
helt uten sammenheng og mening
tenker jeg, kritisk som jeg er.

For jeg er jo en selvhjelper, må vite.
Utenfor enhver kontroll?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

8 svar til selvhjelp

  1. bibbi sier:

    Så forløsende, at du skrev dette GU. Tror vi har lest det samme, og endt opp på samme definisjon av, hva selvhjelp er.
    Jeg hjelper også meg selv, har gjort det lenge, og fortsetter med det.
    Kanskje blir vi spurt av offentlige selvhjelpere, om vi kan fylle ut noen skjema, og sette oss mål.
    Jeg sier: dette er min selvhjelp, og jeg deler den ikke med andre enn meg selv!
    Ønsker deg en god dag Gamle Ugle.

    • gamle ugle sier:

      Så fint med litt resonans! Ja, jeg velger å hjelpe meg selv fordi andres hjelp forstyrrer. Hele poenget for meg er å få gjøre det på min måte. De hjelperne jeg har kunnet bruke innimellom har hjulpet meg med det jeg ville, ikke tatt over og begynt å dirigere som mange hjelpere gjør.
      Jeg respekterer at andre ønsker instruksjoner for livet sitt. Jeg ber bare om at de av oss som ønsker styring selv, må respekteres vi også. Og slippe sanksjoner fordi vi ikke følger oppsatt skjema.
      Ønsker deg en fin lørdag Bibbi.

  2. mormor sier:

    Det man ikke tar med, når man vil at andre skal ta imot hjelp til «selv-hjelp» er at da forsvinner selvet. I realiteten hjelper man bare hjelperen ikke seg selv.
    Det skulle være innlysende, synes jeg.
    Og effektivitet, dette nåtidens, svøpeord, skal holdes vekk.
    Effekt skal det gjerne ha, men må det være effektivitet innblandet? spør jeg litt forundret.
    For den hjelpen jeg gir meg selv har effekt, om den er effektiv, vil vise seg senere, men gi meg ikke effektivitet. Ber jeg bent ut sagt småsint.

    • gamle ugle sier:

      Ja «det skulle være innlysende», så sant som det er sagt mormor.
      Effektivitet er et fælt ord, spesielt koblet med kostnad. Og det finnes snart ikke et livsområde som ikke utsettes for denne svøpen.
      Småsinne og storsinne mottas med takk, av et annet selv.

      • mormor sier:

        Jeg synes det blir så mye tomgangsprat når man snakker om effektivitet.
        Mennesker er ikke maskiner og slett ikke identiske, derfor blir effektivitet forvist til arbeidsliv ikke åndsliv, fra min side.
        Titt i e-posten din 🙂

        • gamle ugle sier:

          Mennesker er ikke maskiner nei. Vi som jobber med mennesker er frustrerte over dette, det truer innholdet, kvaliteten, at alt skal være så effektivt og utenfrastyrt. Sukk.
          Takk for eposten, jeg har svart.

  3. Hvem hjelper selvhjelpshjelp?
    Hvem får dekket behov?
    Får hjelperen dekket sitt behov for å hjelpe?

    Takk igjen, gamle ugle!

Legg igjen en kommentar

