dobbel skam

DOBBEL SKAM
Ikke gjør skam på meg,
sa moren,
idet hun sendte skammen videre,
til datteren,
som skammet seg over å være den som
ikke skulle gjøre skam
på moren.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i barndom, følelser og tanker. Bokmerk permalenken.

39 svar til dobbel skam

  1. Jeg har vært der, ja. Og så ble jeg voksen og skammet meg over at jeg skammet meg.

  2. BAMBI sier:

    maks skam?

  3. bibbi sier:

    ..og skammen ble med videre,
    videreført av enkelte hjelpere, som sa,
    du må se det anderledes..
    Når skal det snu,
    og hjelperen følge deg,
    og ikke omvendt?

    • gamle ugle sier:

      Og som jeg skrev til Ingrid lenger oppe, jeg tror selv at skammens kilde er nøkkelen, ikke late-som-greier som bare skaper ny skam, oppå den gamle.

      • bibbi sier:

        Skammens kilde er nøkkelen, som en del annet.
        Jeg mått finne kjernen, for å forstå hvor jeg skulle sette grensene. Hvor jeg skulle starte med å bygge opp meg selv igjen.
        Et spørsmål, som var essensielt en periode, hvem var min første mobber?
        ..og svaret var, min mor.
        For meg ga det flere svar.

        • gamle ugle sier:

          Ja, kjernen er ofte vond, som det du forteller om. Men min opplevelse er at uten å identifisere den kommer jeg ikke videre, uansett.
          Min kjerne er litt annerledes enn din, i grunnen handler den om skam over å være et menneske med egne behov, en slags grunnleggende selvforakt, nærmest selvutslettelse. Og det sitter i kroppen, for det startet før det fantes ord eller tanker.

  4. BAMBI sier:

    Det germ. substantivet *skamo- f. som ligger til grunn for disse ordene mangler i gotisk, der bare det avledete verbet skaman sik «skjemmes » forekommer. … En sammenheng mednorr. skammr «kort, stutt » er nærliggende, slik at skam oppr. har betydd «forringelse (av æren) «,

    ….

    Diagnosen hysteri ble for eksempel tilskrevet den kvinnelige livmor (latin: hysterix). Å bære sine kjønnsorganer i hovedsak inne i kroppen ble i det hele tillagt en enorm betydning for kvinnens sjelsliv, påviser vitenskapshistorikeren ved Uppsala Universitet, Karin Johannisson i boka ”Den mörka kontinenten – kvinnan, medicinen och fin-de-siecle” fra 1994.

    ….

    Leste et annet sted at kvinnens kjønnsorganer burde hete Lysthuset, det klinger bedre!

  5. «Eier du ikke skam i livet?»-skammen … den kom jeg på nå.
    Var normen å eie skam i livet?
    Livsskam?

    • gamle ugle sier:

      Du skal eie skam i livet, dvs du skal skjule deg selv og dine behov, for du er syndig. Du skal leve for andre, og utslette seg selv.

      • «Elsk din neste og hat deg selv» var essensen i min barnetro.

        • gamle ugle sier:

          Ja, og jeg tilføyer: først gud, så de jordiske autoritetene (som foreldre og andre voksne, jo eldre jo viktigere), så alle andre – men ikke deg selv.

          • BAMBI sier:

            Men var det ikke kjærlighetsbudskapet Jesus prediket. «Du skal elske din neste slik du elsker deg selv». Det forutsetter at man elsker seg selv. Og at man evner å elske… Jeg synes dette verset er så vakkert, selv om det er hentet fra bibelen:
            «Om jeg taler med menneskers og englers tunger, men ikke har kjærlighet, da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle.
            Om jeg har profetisk gave, kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap, om jeg har all tro så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er jeg intet.
            Om jeg gir alt brød jeg eier til de fattige, ja, om jeg gir meg selv til å brennes, men ikke har kjærlighet, da gagner det meg intet.
            Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig.
            Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde.
            Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten.
            Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt…»

            Jeg er nok mer humanist enn religiøs, men finner mye næring i dette …

            • gamle ugle sier:

              Det står mye vakkert i bibelen, synes jeg, og mye klokt også.
              Det jeg henviser til er en type bibelfortolkning som muligens, jeg vet ikke, var mer vanlig før. Mye «i meg selv er jeg intet», «arme syndige menneske» og helvete som realitet, tror jeg. Og mye autoritetstro.
              Mange varianter av kristendomsforståelse, små nyanser kunne føre til skifte av menighet. Akk ja. Å oppleve dette som barn kan være ganske sterkt.

              Det er skrevet bøker fra denne typen miljøer, jeg har lest Margaret Skjelbreid. Og så er det noen filmer som gikk for en del år siden, tror den ene het Søndagsengler.

              • BAMBI sier:

                Jo, jeg vet – har sett mange mennesker blitt skadet av religiøs fanatisme! Denne sterke forakten. Det verset jeg skrev om kjærlighet sier jo noe helt annet …

              • gamle ugle sier:

                Ja, jeg kjenner godt til det verset der. Det som er saken, tror jeg, er at fortolkningene går sine egne veier. Og fanatikere og fundamentalister er det vanskelig å argumentere mot.
                Hørte en gang et radioprogram om bibeloversettelser. Veldig interessant hvor forskjellig teksten kunne bli, ut fra ulike nyanser i grunnteksten.

          • Essensen av giftig pedagogikk!

  6. mormor sier:

    tilgi deg selv
    så skal det gå deg godt og du skal leve lenge i landet.

Legg igjen en kommentar

