indre fall

INDRE FALL
noen ganger bare
faller hun ned
i motløshet

det kan skje
nesten når som helst
hun kan aldri
forutse det

men hun kommer seg
gjennom det
ikke uten besvær
det hemmer henne
hun blir mindre effektiv

det gjør vondt
hun blir trist
redd også

men hun oppslukes ikke
av avgrunnen
bare nesten

sånn er det bare
med henne

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker. Bokmerk permalenken.

28 svar til indre fall

  1. me sier:

    Ja, sånn er det bare. 🙂
    motløsheten
    uforutsigbar
    hemmet
    mindre effektiv
    trist
    redd
    sint
    men hun oppslukes ikke
    av avgrunnen
    BARE nesten heldigvis

    Ja, sånn er det bare…:-)

    Fint igjen!!! Det er nesten så jeg har lyst til å låne alle, de er så fine.

  2. mindomin sier:

    Ironisk nok; ved å falle flere ganger, vet vi, logisk og deduktivt, at vi kommer oss opp igjen. Selv om det ikke føles sånn, denne gangen heller.

    • gamle ugle sier:

      Sant nok. Jeg tenker at rasjonaliteten til mennesket er overvurdert. Vi kommer etter min mening ikke unna at følelser, de føles de, kroppslig, de tenkes ikke.

  3. bibbi sier:

    Disse fallene,
    som er kjennt,
    men fortsatt vanskelige.

    • gamle ugle sier:

      Veldig vanskelig, det synes jeg også. Og overrumplende noen ganger. Men uunngåelig, tror jeg, siden vi er mennesker. Prøver å ikke gjøre disse fallene til noe som skal tenkes bort, tror ikke det er bra, i det lange løp. Det går nok ikke, det blir late-som-om det.

  4. mormor sier:

    Faller fort,
    faller uventet,
    faller hardt,
    faller igjennom.
    Kommer igjennom
    når kroppen vil.

  5. Angsten for å falle
    Krampaktig ikke-fall
    Fallangst
    Angstfall
    Angstanfall

    Slippetaketfall
    Nåfallerjegfall
    Slikerdetfall
    Jegvetatjegdørfall

    Men mindre
    og mindre
    og mindre

    • gamle ugle sier:

      Takk for innsiktfulle lyriske ord.
      Jeg gjenkjenner, og tilføyer:
      Gang-på-gangfall
      langsomme fall
      små fall som for meg er store fall

      • Takk for tilføyelse, og føyer litt mer:

        Mine fall
        Alltid mine fall
        Ensomhetsfall
        Alenefall
        Mine

        • gamle ugle sier:

          Takk for ny dimensjon – tenker at bare den som faller vet hvor mye det koster, å falle akkurat på den helt egne måten.

          • Ja. Og kvasiempati fra andre er uønsket.

            • gamle ugle sier:

              Jeg tenker at empati kanskje ikke er det rette begrepet her, i alle fall ikke sånn lettvint forstått som jeg opplever at det brukes, det begrepet.
              Jeg tenker mer på anerkjennelse av subjektivitet, at personen er alene i sitt indre fall og at andre kan hjelpe ved å anerkjenne personens rett til eller selvstyringen av det som skjer. Og kun kan delta som et atskilt annet menneske, lik og forskjellig på en gang, fordi vi er mennesker og subjekter.

              • for meg er «kvasiempati» = «Jeg føler dette = dette er Sannheten om deg»

                I motsetning til anerkjennelse av subjektivitet, ja; anerkjennelse av atskilthet, av «det enkelte sinns iboende ukjennelighet».

              • gamle ugle sier:

                Begrepet empati er etter min mening mye misbrukt og har blitt et ord som liksom skal kvalitetssikre en del menneskevirksomheter. Men det snakkes lite om hva man legger i det. Og slik jeg forstår det blir det fort et instrument som skal sørge for at noen kan motivere eller få noen andre til å tro på noe bestemt, definert som sannhet ja. Redskapet er da empati, man forsøker leve seg inn i den andres situasjon, for så og si «å slippe til» hos denne personen. Empati brukt i objektiveringens tjeneste, blir det, manipulativt.

                Jeg liker det dårlig når empati ikke er kombinert med en genuin anerkjennelse av den andre, og en absolutt forståelse av at den andre har rett til sin fortolkning, sin selvstyring.
                Det blir lett en slags klam omsorg som skal bane veien for de tiltakene som autoritetene, eller de med makt, mener er rett. Noe jeg ikke tror opprinnelig var betydningen av dette begrepet.

                Men, begreper er stadig under endring, og vi trenger nye. Og ord er vanskelige, stundom, tenker jeg.

              • Kvalitetssikre virksomheter, ja, og bortforklare overgrep, tenker jeg.

                Freud lanserte begrepet «empati», så vidt jeg vet, og brukte det i betydningen jeg-føler=vet-om-deg.

                «Tender is the Night» av F. Scott Fitzgerald er en smertefull beskrivelse av hvor skadelig dette er. Merkelig (eller ikke?) nok, gir han offeret skylda.

                Jeg har også vært borti føler=vet-empati i sammenheng med Ikkevoldskommunikasjon, der «tenke» er tabu.

                Jeg mener at tankevirksomhet er en viktig del av ekte empati … men har ikke tid til å skrive mer om det nå.

              • gamle ugle sier:

                Hm, jeg kobler ikke empati til Freud, men det kan hende det er noe jeg ikke har fått med meg. Jeg sjekket ordet og det kommer fra gresk, betyr inn- føling.
                Kan det hende at det brukes forskjellig, som alibi nærmest, for ulike agendaer? Og at når makt er ulikt fordelt, blir empatien brukt instrumentelt og dermed preget av det? Jeg bare undrer…

                Jeg tenker at vi som besøker hverandres blogger viser hverandre empati i kommentarfeltene.

              • Jeg har lagt inn en lenke om Freud/empati i den engelske bloggen min. Fra en WIKI-artikkel om psykoanalyse: «Som terapi er psykoanalyse en behandlingsmetode hvor terapeuten gjennom samtale,empati,lytting,klargjøring og tolkninger får fram lag for lag av det ubevisste tidligere hendelser og konflikter hos pasienten.» Jeg blir kvalm.

                Jeg har hatt en artikkel om empati under utarbeidelse i flere er … det er så mange nyanser og avskygninger.

              • gamle ugle sier:

                Vet du, jeg tror empati er noe som «regnes» som viktig i de fleste terapiformer. Og siden freudianere har hatt stor innflytelse på mangt og meget innen dette feltet, ja så kan det godt være det er en kobling der.
                Men jeg tror vel det kommer an på hva empati kobles med, jeg ser av sitatet ditt at tolkning tillegges terapeuten sammen med empati. Det tror jeg ikke gjelder alle terapiformer.

  6. BAMBI sier:

    ytre vekst
    indre fall
    indre vekst
    ytre fall
    komplekst

    • gamle ugle sier:

      komplekst er:

      indre ytre
      ytre indre
      balanse
      samsvar
      motsetning
      enhet?

      vekst og fall
      fall og vekst
      øyne som ser
      ører som hører
      ord som velges
      verdier på spill?

  7. AveM sier:

    Når jeg faller
    for
    alvor
    så faller
    jeg
    tungt

    Inni
    utenpå
    alt
    livet
    universet

    Min
    Gud

    fallet

    Avgrunnen

    Mørket

    Evig natt

    • gamle ugle sier:

      Takk for alvorlige ord. Vet ikke helt hva jeg skal svare deg, kan bare melde at jeg leser og tar imot dine ord. Strekke ut en virtuell hånd, slik at avgrunnen unngås?

      • AveM sier:

        Gamle ugle:-) Jeg har funnet mye trøst i diktene dine ❤

        Vi må alle hjelpe hverandre når avgrunnen biter etter oss. Vi har ansvar for de rundt oss, og de har ansvar for oss.

        Heldig er vi som har en venn eller kollega som forstår det og holder oss fast ❤

        • gamle ugle sier:

          Så fint å høre at diktene mine når fram til deg, det varmer.
          Jeg har selv mye hjelp av både å skrive dem og å dele dem med andre.
          Blogging har åpnet opp for meg en verden full av mennesker som raust deler med andre. Det gjør godt.

          • AveM sier:

            Jeg snublet over bloggen din i min mørkeste tid, og du løftet meg ❤

            Nå skylder jeg å hjelpe.

            Det er en god gjeld.

            <3<3

            • gamle ugle sier:

              Gjensidig hjelp er det aller beste.
              For egen del går jeg runde på runde med dette. Skrev som sagt dette diktet for noen år siden. Å legge det ut slik at andre kan lese er for meg en ny runde, en skritt nærmere aksept.

Legg igjen en kommentar

