innenfor normalvariasjonen

INNENFOR NORMALVARIASJONEN
Du er innenfor normalvariasjonen,
sa han, skjematerapeuten,
den ufølsomme.

Innenfor normalen.
Som om han leste opp
økonomiske resultater fra siste kvartal.
Først stille skjemaets spørsmål,
så trekke statuskonklusjon.
Innenfor normalvariasjonen.
Og ”det går tregt det her”.
Uten å ville utdype.
Nok en statuskonklusjon;
ligger etter skjemaet.

Skjematerapeuten fulgte skjema,
glemte mennesket han hadde foran seg.
Mennesket som ble utsatt for
skjemaets dumhet, skjemaets tyranni.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt, relasjoner. Bokmerk permalenken.

16 svar til innenfor normalvariasjonen

  1. villkatta sier:

    Viktig det du skriv, og du skriv det på ein god måte. Første gong eg er på bloggen din, mykje spennande å lese her.

  2. mormor sier:

    Man er da ikke skjemamat,
    var terapeuten bare lat?
    Sitt skjemavelde kan bare gjemme
    og slettes ikke bare glemme:
    At mennesket kan ikke rubriseres
    ikke puttes i diagnose
    vi trives ikke i slik en pose.

  3. bibbi sier:

    Skjemaet er ikke meg,
    det er det som systemet vil jeg skal være.
    Terapeuten gjemmer seg inne i skjemaet.
    der er han usynlig, tror han…

  4. Bambi sier:

    Det er jo nemlig vi, pasientene er kilden til bøkene
    og de må kontinuerlig omskrives, nyanseres og utdypes
    igjen og igjen og igjen…

    Når bøkene og skjemaene blir til fasit
    istedenfor hjelpemiddel
    da er vi langt inne i et kontrollsamfunn.
    Egentlig helt absurd, spør du meg!

    • gamle ugle sier:

      Vi er nok kilden, men vi mennesker kan ikke generaliseres, mener jeg, på den måten som det gjøres av naturvitenskapen.
      Teorier er bare teorier, og menneskelig variasjon kan ikke fanges enkelt i dem. Litt ydmykhet og menneskelighet hos terapeuten hadde hjulpet. Og for meg er det helt greit at behandlere ikke har svaret på alt. Jeg foretrekker ærlig tvil framfor skråsikkerhet.

      Ja, jeg tror det er krefter her som vil ha oss inn i kontrollsamfunnet. Absurd, men alvorlig.

      • mormor sier:

        Det ser man jo dagstøtt.
        At h*n kunne, at h*n var at at at –
        ligger etter skjema ligger foran skjema ligger ikke i skjema.
        Det blir omtrent som å lage sko, kun i størrelse 39 og bare venstresko og alle skal da bruke skoene og pass inn.
        Jøøøva…

        • gamle ugle sier:

          Lage sko i en størrelse og fot ja, for det er kostnadseffektivt. Og stakkars den som ikke passer inn, så her er det bare å endre størrelse..

          • Eller gjøre som stesøstrene til Askepott – kutte av noen tær for å få på skoen. Hva betyr vel en tå eller to hvis man kan være Normal?

            • gamle ugle sier:

              Det er sant, eventyret fortalte oss dette, at vi ikke har forstått det for lengst. En tå vekk, en tanke forbudt, hva mer kan vi kvitte oss med, som er for mye av oss selv?

              • mormor sier:

                Jeg tror de ønsker «alt som ikke passer til skjema».

                Jeg tror at oddemennesker med uvante liv blir for mye.
                Jeg tror at andeledeshet blant dem som IKKE skulle være anderledes skremmer.
                Jeg tror at de synes mennesker er farlige, når de er mennesker og seg selv.

              • gamle ugle sier:

                Jeg tror også det, at redsel styrer dette. Og det nedfeller seg i strukturer og kontrollregimer og det som verre er. Usj. Og vi som liksom lovpriser mangfold.

              • Da jeg fikk problemer med helsevesenet, hadde jeg begynt å sjekke: «Er det plass til hele meg i denne teorien/terapien?»

              • gamle ugle sier:

                Det var et godt spørsmål, vil jeg si. For meg er det sånn at jeg alltid har opplevd at jeg måtte redusere meg selv, at ikke hele meg var tålbar. Det ble nesten det normale det, at noe måtte tones ned eller gjemmes bort, litt ulike ting i ulike situasjoner.
                Og ja da, jeg vet hvor det kommer fra. Har opplevd krysspress ja.

Legg igjen en kommentar

