kroppens språk

KROPPENS SPRÅK
bildene metaforene ordene
de små historiene
kommer alle fra deg
kroppen min

kommer til meg
når jeg lukker øynene
puster inn og merker deg
kroppen min

kommer til meg
når jeg møter
din smerte
kroppen min

kommer til meg
når jeg tåler deg
anerkjenner og respekterer deg
kroppen min

kommer til meg
når jeg ikke kjemper i mot
ikke avviser deg
kroppen min

da kommer
fargene
bildene
stemningene
følelsene
ordene
til meg

og jeg kan bare
ta imot og grunne på
det du forteller meg
kroppen min

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i kroppen. Bokmerk permalenken.

19 svar til kroppens språk

  1. mormor sier:

    Om man lytter og grunner,
    får man nok svar.
    Kanskje det ikke er entydig.
    Men det er det svar kroppen har.
    Så vi må lytte og lære,
    kanskje blir vi oss selv kjære?

    • gamle ugle sier:

      kroppens språk er mangetydighet
      her gjelder ikke ordbok- lydighet
      hver enkelt selv vil skape mange svar
      og merke selv om rette de var
      for han eller henne selv

  2. bibbi sier:

    Jeg leser, og tenker,
    jeg skal lytte enda mer til kroppen min.
    Takk for at du deler GU, og en god dag til deg.

    • gamle ugle sier:

      For meg er nøkkelen kroppen. Den forteller, og jeg er tjent med å lytte.
      God dag til deg også.

      • Takk igjen, gamle ugle. Og jeg er helt enig. Nøkkelen er kroppen.

        • gamle ugle sier:

          Takk for respons. Trenger å skrive om dette, legge ut dikt, ha ordskifter. Kanskje for lite fokusert i hjelpeapparatet?

          • Ja. Og mindre i de siste par tiårene? Mer fokus på kvikkfiks?

            • gamle ugle sier:

              Kvikkfiks både mht tanker og kropp, tenker jeg. Den langsomme prosessen, med respekt for kroppen selv og dens prosess, er det mindre av. Den fordrer også hjelpere som tåler å stå i smerte.

              • Hjelpere som vet dette: «Sivilisasjonen blir testet av sine skrik. Man kan velge om man skal høre eller ikke høre, stedfeste eller ikke stedfeste, lete etter årsakene, hjelpe eller ikke hjelpe. Med så mange valgmuligheter er bortforklaringer og feil mulige, rimelige til og med. Man er alene med seg selv og skrikene, som to motstandere. Du vet ikke hvordan du kommer til å reagere på et skrik før du hører det. Jeg kan fortelle hvordan du først kommer til å reagere: Du kommer til å stivne, lenge før det oppstår noe praktisk alternativ mellom det å gjemme seg under senga og det å ile til unnsetning. Du kommer til å stivne fordi du kjenner igjen lyden. Den kommer fra deg: all panikken og all smerten, alle skrikene i ditt liv, de uttalte og de kvalte, ligger i det grufulle utbruddet som har splintret luften. Ditt, alt sammen. Skriket som kommer et annet sted fra, kommer fra deg. Du må oppsøke det. Du må åpne døren for å få det til å ta slutt.» – Roger Rosenblatt:

              • gamle ugle sier:

                Takk for et utrolig godt sitat.

  3. me sier:

    Så fint igjen gamle ugle. Ordene dine spiller i meg som musikk. Vakkert! Selv om jeg også leser ordene og vet at kroppen lager masse smerte, så var det vakkert beskrevet, gamle ugle. Takk takk, jeg delte den på facebook, med fb dele knappen, håper det er OK?
    klem fra meg og god helg! 🙂

  4. Bambi sier:

    Ja, kroppen er jo sjelens tempel

  5. Bambi sier:

    Det er nok dessverre ikke min formulering, men jeg er enig i at det er nydelig beskrivelse! Kroppen er hellig. også kan jeg ikke dy meg med min ordeling-fetisj : Hel Lig

  6. Bambi sier:

    Grunn på lig og 🙂 hver for seg – og hvordan de klinger sammen…

  7. Tilbaketråkk: Kropp. « Be and behold – om himmellengder og jordnærhet

Legg igjen en kommentar

