langsom mandag

LANGSOM MANDAG
Jeg våkner med klage i kroppen,
tristheten har slått seg ned hos meg igjen.
Jeg blir liggende litt, i følelsen,
hører stemmen min slippe klagende lyder ut.
Barndomsbilder flimrer
over mitt indre filmlerett.
Jeg gjenkjenner scenariet,
før det fader ut.

Og jeg er tilbake i her og nå,
men filmens tunge rytme
pulserer videre i meg.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker. Bokmerk permalenken.

12 svar til langsom mandag

  1. AveM sier:

    «Amor Fati»

    Av André Bjerke

    Ikke som en cæsar gjorde,
    skal du med et sverd bevæbne
    deg mot verden, men med ordet;
    Amor Fati – elsk din skjebne.

    Denne formel skal du fatte
    som din sterkeste befrier:
    Du har valgt din sti i krattet.
    Ikke skjel mot andre stier!

    Også smerten er din tjener.
    Lammet, sønderknust, elendig
    ser du at den gjenforener
    deg med det som er nødvendig.

    Også fallet, også sviket
    hjelper deg som dine venner.
    Dine nederlag er rike
    gaver, lagt i dine hender.

    Engang skal du, tilfredsstillet
    av å bli din skjebne verdig
    vite: Dette har jeg villet.
    Alt som skjer meg skjer rettferdig.

    Si da, når din levegledes
    grønne skog er gjennomvandret:
    Intet vil jeg anderledes.
    Intet ønsker jeg forandret

  2. bibbi sier:

    Påminnelser, tenker jeg,
    som lister seg inn,
    før de forsvinner en stund igjen.
    En god dag til deg GU.

  3. mormor sier:

    Må tale seg selv, men det er så vanskelig. Akkurat nå.
    Kroppen snakker, hodet lukker seg og sjelen krymper. Men det skal tåles og overvinnes, tror jeg.

    • gamle ugle sier:

      Jeg kan bare slutte meg til dine ord. Dette er vanskelig.
      Prøver å holde meg selv sammen med meg selv, jeg for min del, oppi alt, hvis det gir noen mening.

  4. Lammelåret sier:

    Det er dager der en annen tid trenger seg fram fordi bærebjelkene er slitt. De dagene blir også borte.

  5. ME sier:

    Tristhet
    sårhet
    noe som sitter i kroppens senter
    litt over brystbenet
    av og til kryper det opp i halsen
    av og til ned i magen

    smerten leker gjemsel

  6. Bambi sier:

    lengsel?

Legg igjen en kommentar

