trosbekjennelse

TROSBEKJENNELSE
1. Hva jeg trenger
Tid og tålmodighet
er en absolutt betingelse.
Indre motivasjon
er mitt utgangspunkt.
Tiltagende tro på egen kraft
er sårt tiltrengt.
Tankenes fulle frihet
er tvingende nødvendig.
Å bli møtt med tillit
er tilværelsens tommelfingerregel.

2. Hva jeg ikke trenger
Utålmodige fixtrixhjelpere
er jeg ikke tjent med.
Atferdsmodifiserende tilnærminger
tiltaler meg ikke,
tanken fyller meg med intens motvilje,
jeg takker tvert nei.
Ytre manipulering og tvang
tar jeg totalt avstand fra.
Tankeprogrammering
tror jeg slett ikke på.
Å bli møtt med mistillit
er utrolig tappende.

Skjønner du nå
hvorfor jeg sier
nei til deg?

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i makt og avmakt, relasjoner. Bokmerk permalenken.

13 svar til trosbekjennelse

  1. Jeg skjønner i hvert fall. Takk for at du sier det så tydelig.

  2. bibbi sier:

    …og jeg forstår. Takk for tydelighet.
    En god søndag til deg GU.

  3. mormor sier:

    Melding mottatt og forstått.
    Og nikker meget samtykkende.
    Ha en fin dag 🙂

  4. tantebe sier:

    Jeg hører deg.
    Og tenker at det er fint at du tegner opp en grense. Det synes jeg alle skal!
    🙂

    • gamle ugle sier:

      Ja, jeg synes også det, men det er ikke alltid så lett. Noen ganger tar avmakten over. Da har de med makta ansvar for at de «avmektige» blir gitt tilbake sin makt, og kan si sine ja og nei, trekke grenser.

  5. Bambi sier:

    Egentlig er jeg ikke tilhenger av noen form for menighet eller trossamfunn, men dette kan jeg slutte meg til. Et rungende JA til individets ukrenkeliglighet (og alt det som det innebærer)! God søndag til alle i menigheten! Og til deg GU, som skrev denne flotte trosbekjennelsen!

    • gamle ugle sier:

      Hei, jeg er heller ikke glad i menigheter, for å si det rett ut. Dette er min personlige trosbekjennelse, som et slags motsvar mot alt det som tas for gitt, av sannheter, nå for tiden. Individets ukrenkelighet er godt sagt.
      Og takk skal du ha for applausen.

    • ME sier:

      Bambi, har du fått orden på bloggen din? Jeg vil gjerne komme på besøk til deg. 🙂

      • Bambi sier:

        Hehe, nei det går i ME-snegle-tempo … Men takk som spør! Skal si ifra, når jeg er i siget. Akkurat nå er det vår… Også har jeg ikke funnet ut av hva jeg skal skrive om. Eller hvordan … Men så koselig at du vil komme på besøk! Du er hjertelig velkommen når tida er inne 🙂 I mellomtida får jeg svinge innom deg!

  6. ME sier:

    Hei, fine ord gamle ugle. Hvor henter du det ifra? Du skriver godt!!
    Jeg er heller ikke tilhenger av tankeprogramering. Jeg liker ikke flokk mentalitet, med regelverk og dogmatisk tenkning, eller at noen skal lære meg opp i hvordan jeg skal tenke. Hvem er det som har fasiten på hva som er rett og galt?

    • gamle ugle sier:

      Takk skal du ha. Jeg skriver det jeg tenker, sånn er det bare. Og jeg er litt allergisk mot fasiter og tanketvang ja. Liker å ha litt rom rundt meg.

Legg igjen en kommentar

