fasitfri sone

FASITFRI SONE
Jeg etterstreber
fasitfri sone
i mitt indre.

Det betyr å tillate
mangt og mye
innenfor mine grenser.

Følelser og tanker kan utfolde seg
uten risiko for å bli stemplet som
feil etter fasit.

Følelser og tanker er seg selv,
for «det som er, det er».

Tillater lek;
vilter, støyende, rabiat lek.
Ja lek er det aller beste.

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, livsutfoldelse. Bokmerk permalenken.

9 svar til fasitfri sone

  1. bibbi sier:

    God morgen GU. Jeg skulle ønske meg det samme, en fasitfri sone.
    Istedet møtes man med en fasit, som alle skal få plass i.
    …og mange av oss faller ut, eller utenom.
    Hvor vanskelig kan det være, å lytte til det vi sier?

    • gamle ugle sier:

      God morgen til deg også. Å lytte til de som ikke anerkjenner fasiten gir stor utrygghet tror jeg.
      Så selv om det kanskje ikke er mulig, helt og fullt, ja så liker jeg tanken fasitfri sone.

  2. mormor sier:

    Lest 🙂
    Fasit for følelser, mennesker og levende vesener, finnes det?
    Ikke, tror jeg 🙂

  3. veimat sier:

    Liker! Og visste du forresten at følelsene kommer FØR tankene? Så snart vi begynner å underkjenne våre følelser med å for eksempel fornekte dem eller forsøke å «tenke dem bort», så underkjenner vi oss selv, og da blir vi syke… Legger lenke fra bloggen min til denne 😉

    • gamle ugle sier:

      Hei, så hyggelig at du er innom igjen. Dette diktet har jeg undret meg på om ville bli forstått av leserne mine.
      Men så kommer din kommentar, og du treffer blink. Jeg tenker som du, kroppen med følelsene, tror jeg kommer først. Og da tenker jeg også på det vi erfarte som veldig små, før vi hadde tanker og ord, som var kroppsfornemmelser av behag og ubehag. Og som er grunnlaget for våre opplevelser av følelser og deres verdi.
      Å tenke bort følelser har mange av oss fått erfare i det lange løp ikke er bra for helsa. Jeg er enig med deg ja, i dette.

      • veimat sier:

        Den forsto jeg, ja! Og jeg likte linjen med før-språklig barndom. Den var god. Du sier noe om aksept. Jobber med det.

        • gamle ugle sier:

          Aksept er slik jeg ser det et livslangt prosjekt. Noen av oss har mye tapt å ta igjen. Men kanskje kan vi hjelpe hverandre med å vise litt raushet?
          Veldig fint at du vil linke til diktet.

  4. veimat sier:

    Hurra for raushet! Og for følelsenes ærlighet=D

Legg igjen en kommentar

