falsk positiv

FALSK POSITIV
jeg kan agere positiv
for at du skal bli fornøyd
men jeg kaller det falsk positiv

for meg kan det være
positivt å være negativ
endelig noe dypt ekte

men det bryr du deg vel
slett ikke om
du som er en positivitetsprofet

bedre falsk positivitet
enn ingen positivitet
sier du kanskje

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i følelser og tanker, makt og avmakt. Bokmerk permalenken.

14 svar til falsk positiv

  1. bibbi sier:

    Falsk positivitet, det har jeg brukt mange år på, og jeg sier som deg:
    «for meg kan det være
    positivt å være negativ
    endelig noe dypt ekte».
    For meg handler det om, å sette mine grenser, kjenne at jeg har lov til å si nei, velge vekk situasjoner og mennesker, som ikke gjør meg godt.
    Å kunne si, at behandling ikke virker.
    Jeg blir aldri mer med på å konstruere positivitet for å «passe inn». Min positivitet skal komme innenfra meg, og jeg kan ikke motivere meg med konstruerte historier, som legger et lokk på det som egentlig skjedde. Det har jo være essensen i hele mitt liv.
    Bra, hvis det virker for noen, men hva med alle oss dette ikke virker for?
    God dag til deg GU.

    • gamle ugle sier:

      Takk for respons. Jeg har skrevet om dette temaet i mange variasjoner. Denne gangen lekte jeg meg med det medisinske begrepet falsk positiv.
      Utenfrapåført positivitet kan være godt ment, kanskje ut fra manglende kompetanse, eller pålegg fra oven. Så da har vi ikke noe valg da, jeg gjør som deg, jeg kontakter meg selv, der inne, og sjekker om dette er positivt for meg. Det gjør jeg for min egen helse.

  2. Gambetti sier:

    I diktet falsk positiv, ser vi nye sider av dikteren GU. Vi ser en utvikling. Hvor vi tidligere så en dvelende dikter som lot det åpne være åpent, som lot musikken flyte over og under, som lot det usagte og det fornemmete tale mer enn det skrevne, så ser vi her en ny dikter ta form i støpeskjeen. Aner vi kanskje en dikter som smyger seg smidig langs hardere kanter, slik at hennes poengterte tankestrøm og tankelinjer alltid peker fremover i et spyd og gir henne ekstra brodd? Jeg tror det.

    Jeg tror jeg ser en utvikling hvor dikteren ser at det ikke bare er det mangetydige og uskarpe som åpner nye rom for henne, men at det også i det lukkede rom finnes nye rom. Hun setter stadig opp nye paradokser og finner mening i dem.

    I dette konkrete diktet, får jeg assosiasjoner til biologiske tester, og kanskje også medisinske tester. Å være falsk positiv vil si at en test gir utslag uten at dette medfører riktighet. For eksempel kan en pasient bli testet for HIV smitte og få positivt utslag. Men så var prøven feiltolket i laboratoriet, og pasienten var falsk positiv.

    Så kommer pasienten hjem, og galgenhumoren slår inn. Alt i livet mitt er gått i dass, det eneste positive i livet mitt er HIV testen. Men så er det altså motsatt, han var falsk positiv.

    Jeg synes jeg ser hos GU et slags hamskifte her, eller i hvert fall kanskje starten på noe i den retning. Hun utvikler seg, og får mer kraft i avsparket. Er dette en utvikling hvor hun går fra GU til GUD?

    • gamle ugle sier:

      Ja du Gambetti, du er en gave for en geriljapoet!
      Til det første du skriver om poetens utvikling kan jeg bare si: Jeg tar imot din respons og takker for at du ser at jeg kanskje har flere sider. Hvor kronologisk dette er, eller lineært, om du vil, jeg er ikke helt sikker på. Det må jeg tenke over.

      Jeg tenker også, for å forfølge din musikkmetafor, at jeg skriver dikt av ymse slag og form, akkurat som komponister bruker ulike virkemidler. Jeg lar diktet få kommer, og som jeg ganske mystisk har sagt før, det gir seg selv sin form. Du skal vite at jeg har ulne, ordrike dikt på lager også, de kan droppe ut før du aner det.
      Dette med rom er artig å lese. Jeg er enig, det finnes rom i lukkede rom også, jeg liker å gå litt ut og inn, men, jeg forbeholder meg retten til å velge selv.

      Hvilket bringer meg over på dette med gud ja, som jeg bevisst skriver med liten forbokstav, unntatt i begynnelsen av setninger som følger normal rettskrivning.
      Nå har jeg skrevet om gud før, og jeg har ikke noe forhold til han eller hun, om eller hvordan eller når eller hvor. Jeg velger å tolke dine ord metaforisk. Da tenker jeg at jeg kanskje skriver frem en slags autoritet i jeg-stemmen her? Om det er det du tenker på, er jeg med, jeg liker det til og med.

      Biologiske tester er blinkskudd det. Jeg tok tak i det begrepet og tillot meg litt metaforikk. Som en liten sidebemerkning: Jeg kommuniserer med min fastlegen bl.a. via dikt. Kanskje en ok metafor for medisinere?

      • Gambetti sier:

        «Hvilket bringer meg over på dette med gud ja, som jeg bevisst skriver med liten forbokstav, unntatt i begynnelsen av setninger som følger normal rettskrivning.»

        Ja, og er ikke det «gud enough» da, for oss som ikke er så stive i engelsk?

  3. Tuva sier:

    Velvillig positivitet? «Jeg vil så gjerne, for jeg misliker å være negativ.» Men klart at det er vondt når den andre egentlig ikke fortjener din positivitet..
    Takk for en refleksjonsrekke du satte i gang her nå. 🙂
    Og ønsker deg en god dag!

    • gamle ugle sier:

      Hei, takk for respons. Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg måtte begynne med å si ja til meg selv. Det ble etter hvert min positivitet. Og det var jammen ikke lett, for jeg måtte til og med si ja til selvforakten i meg. Ja til nei-er, og ja til ja-er.
      Vond ja, og vanskelig, men for meg allikevel noe jeg måtte og som ble min vei.
      God dag ønsker jeg deg også.

  4. fugleungen sier:

    Hei gamle ugle.
    Jeg liker så godt diktene dine.
    Dette gikk rett inn.
    Jeg synes det er positivt å tørre å være seg selv, på godt og vondt. 🙂
    Det er det som er selve livet.
    Det gjør livet fargerikt.

    klem

  5. mormor sier:

    Når man ber
    seg selv-
    for seg selv:
    «Vær ikke lei deg.»
    finner man få svar

    Jeg svarer-
    meg selv
    «Jeg er, jeg er-
    lei meg,
    det er alt jeg har
    krefter til.»

Legg igjen en kommentar

