forvente

FORVENTE
Ikke forvent
så mye av meg

Hva skal til
for
at du kan
vente på meg
i stedet for å
vente noe spesielt
av meg?

Ikke forvent
for mye av meg

©gamle ugle

Dette innlegget ble publisert i relasjoner. Bokmerk permalenken.

18 svar til forvente

  1. mormor sier:

    Ikke så mye,
    for å vente
    kan jeg
    la vær å forvente.
    Bare vente på ord
    eller blikk,
    vente
    med tiden i ryggen
    og hjertet åpent-
    på deg.

  2. Bambi sier:

    Likte ordspillet med å for vente.

  3. Gambetti sier:

    Du sier stadig noe i diktene dine gamle ugle som ikke er umiddelbart opplagt før du sier det eksplisitt. Å forvente er å for-vente, ta ventingen i forkjøpet, ønske resultatene her og nå, ha tilbake den personen du var før krisen kom.

    Det var tankefullt.

    Jeg ble likevel litt forvirret av formateringen og hvor du vil med den. Altså ordene som settes i kursiv og ekstra tykkelse. Jeg vet ikke hvordan de ulike skal leses, hvis de skal leses høyt. Når du allerede bruker bare ett ord per linje, for at hvert eneste ord skal bli understreket til det maksimale, kan det jo nesten leses ironisk også. Men så er temaet nesten for alvorlig. Eller er det et eksperiment? For at leseren skal dvele, bare enda litt mere ved hver linje enn han ellers ville gjort?

    Budskapet er jeg enig i. Det tar den tiden det tar. Man kan ikke forsere.

  4. Bambi sier:

    Jeg opplever ikke diktet ironisk
    Men ser poenget Gambetti

    • BAMBI sier:

      Tegnsetting «kan» oppleves ironisk og overtydelig, men «kan» også oppleves forsterkende (noe jeg også opplevde) Jeg liker tvetydigheta …

      • Gambetti sier:

        Essensielt er jo diktet en lek over et ord. Riktignok er det et alvorlig tema, men det er likevel en lek…Hmm

      • gamle ugle sier:

        Dette var jo et spennende ordskifte, jeg er glad jeg tok sjansen på å legge det ut i denne utgaven. Det kostet litt det også, jeg hadde alternative utgaver. Men denne bloggdiskusjonen tvinger meg til å bli tydeligere, i alle fall for meg selv.

        Estetiske idealer er en ting her. Akkurat nå liker jeg å ha skapt tvetydighet. Og jeg liker absolutt å eksperimentere, og lage brudd og uro og mangel på forutsigbarhet, og gjøre noe som ev. er ikkeforventet (av meg selv?).

        Ellers forstår jeg plutselig hvor muntlige diktene mine egentlig er for meg, i mitt hode. Samtidig har de jo alltid en ren visuell side, det har jeg etter hvert blitt mer og mer oppmerksom på. Bl.a. formen på diktene når de kommer på trykk her på bloggen. Jeg tenker nå ikke på bildene ordene kan skape i hue, det kommer også i tillegg til dette rent ytre visuelle, altså det ikke-semantiske.

        Virkemidlene som skriftlig står til rådighet for å uttrykke noe som en opplesning ville ha ivaretatt er ikke mange nok, synes jeg (det blir som å nedtegne musikk på noter, det oppleves veldig utilstrekkelig). Og i alle fall ikke sett i forhold til alle de musikalske virkemidlene jeg rår over hvis jeg leser diktet høyt.

        Jeg ser reservasjonene Gambetti, jeg følger deg også i det du skriver om at tema muligens er for alvorlig for ironi?
        Jeg følger deg også Ingrid, i din tolkning med pauser og trykk.
        Og Bambi, tvetydighet, det liker jeg veldig godt.

        Uansett – jeg lar meg opplyse av dere, jeg fryder meg over at jeg torde dette, ja kort sagt – dette var herlig.

        Men temaet, ja det er alvorlig nok. Og det er mulig jeg tippet over, jeg er ikke helt sikker……

        • Gambetti sier:

          Neida, jeg synes ikke det for alvorlig. Men jeg trodde kanskje du ville syntes det, hehe

          Husker du jeg prøvde meg på ironi i dikt? Men jeg kan jo ikke dikte. Jeg har laget to dikt i mitt voksne liv, og begge er på din blogg. Jeg er under opptrening, for å si det sånn 🙂

          Jeg var usikker på hvor jeg hadde deg. Sånn skrivemessig er det jo en regel som sier at du skal skrive som du ville uttrykt deg muntlig, så skal du senere gå inn og redigere ut alle utropstegnene. Så det er noe med at tegnsetting ofte ikke er så effektivt og kan forvirre. Og det visste jeg nesten at du visste også.

          Og så er det nesten ikke noen motsetning heller, mellom ironien i det med tegnsettingen og hva budskapet med diktet var.

          Herlig! 🙂

          • gamle ugle sier:

            Herlig tilbake sier jeg.
            Jeg tenker, for å være litt alvorlig, sånn at du kanskje fremdeles ikke vet helt hvor du har meg (he he). Vel, jeg tenker at dikt kan oppfattes veldig forskjellig (som det meste). Det er noe musikalsk med dikt som tiltrekker meg. Og da tenker jeg at tegnsetting blir veldig kinkig, vanskelig å få til de nyansene som en muntlig musikalsk fremføring kunne gitt. For å gjenta meg selv litt.
            Diskusjoner om budskap/innhold og form er stadig tilbakevendende. Innen all slags estetikk.

            • Gambetti sier:

              Ja, du har nok rett. Du er opptatt av mangetydighet. Det er vel varemerket ditt.

              Jeg så jo også direkte diktet i lys av å gå gjennom tunge tider, men også det er jo en fortolkning som ikke har basis i diktet. Det er bare kontekst fra de andre diktene.

              • gamle ugle sier:

                Tja, må jeg vil si til fortolkningen din. Eller – både og. Tunge tider ligger nok bak, men kanskje er jeg kommet så langt at jeg tør si fra hva jeg trenger, og til og med kan tillate meg litt ironi?
                Du peker på noe som er litt utfordrende på en diktblogg som dette. Å diskutere og vise egne kort, både her og på andre blogger, kan føre til at leserne ledes i bestemte retninger. Jeg merker bl.a. at diktene mine av og til virker å bli oppfattet som dagsrapporter på min sinnstemning. Ikke alltid er de det. Jeg har tenkt litt på det, og har bestemt for å la det være som det er.

            • Bambi sier:

              Tenker at du er litt uforutsigbar, GU! Noen ganger er du jo ironisk …
              Dine dikt er på mange måter veldig verbale og tydelige, nettopp derfor er det spennende at du eksperimenterer med orddeling, ordlyd, oppsett og tegnsetting!

              Så herlig at du overskrider grenser. Det gjør jeg og ved å våge å kommentere. I likhet med G så går jeg og i lære.

              God natt, GU

              • gamle ugle sier:

                Ja, jeg går i lære jeg også, du skulle bare visst hvilke dype erfaringer dette er for meg (og dette er ikke ironi). Jo, jeg liker at jeg ikke plasseres i alt for trange eller entydige båser.
                Og det er sant, ordene mine er nok ikke av de dunkleste, og da trengs nok noe som holder interessen litt opp. Ellers er musikk det område jeg har mest erfaring og kompetanse på. Men jeg ser at her bruker jeg musikk og ord sammen, det er deilig, deilig.

                God natt til deg også.

  5. Ingrid sier:

    Takk.
    Dette skulle jeg hatt med til legen for et år siden, da jeg sloss for utvidet 50% arbeidstid.

Legg igjen en kommentar

